en
en
Kontakt

PCB podsumowuje rok 2019

Śmiało można powiedzieć, że rok 2019 upłynął nam pod hasłem współpracy branżowej. Zarówno na forum międzynarodowym, jak i krajowym. Polska z roku na rok staje się coraz bardziej atrakcyjnym regionem dla organizacji spotkań i wydarzeń biznesowych na arenie międzynarodowej. Rozwój przemysłu spotkań jest jednym z priorytetów promocyjnych Polskiej Organizacji Turystycznej, w której strukturach działa sekcja Poland Convention Bureau.

PCB logo.jpgPotwierdzeniem naszych starań było przyznanie Polsce, na tarach IMEX we Frankfurcie, nagrody PRO SKY Destination Award jako jednego z ośmiu kierunków przyszłości, wskazanych w PRO SKY Destination Report 2019 przez niemieckich organizatorów spotkań i wydarzeń. Dużym wyróżnieniem było także zdobycie nagrody The Best MICE Destination 2019, przyznawanej przez najważniejszy magazyn branży turystyki biznesowej w Holandii – MICE & Business Travel.

Jednym z głównych filarów działalności PCB w 2019 roku była promocja Polski w ramach polskich stoisk na międzynarodowych targach przemysłu spotkań, ze szczególnym uwzględnieniem IMEX 2019 we Frankfurcie, IMEX America 2019 w Las Vegas oraz targów IBTM World 2019 w Barcelonie. W tym roku Poland Convention Bureau POT wraz z branżą było obecne również na tragach ITB Asia w Singapurze, gdzie w porównaniu do 2018 roku, aż o 49 proc. wzrosła liczba hosted buyersów związanych z przemysłem spotkań.

Istotną formą promocji były również prezentacje i warsztaty na rynkach zagranicznych skierowane do planistów spotkań i wydarzeń, które przeprowadziliśmy we współpracy z Zagranicznymi Ośrodkami POT. W tym roku podjęliśmy współpracę ze stowarzyszeniem Society for Incentive Travel Excellence (SITE), dzięki której Polska stała się partnerem premierowego spotkania SITE Incentive Summit Europe (ISE). W ciągu 3 dni skupiło ono w Szwajcarii grupę ponad 60 profesjonalistów (organizatorów, ekspertów i zleceniodawców spotkań oraz wydarzeń firmowych) przemysłu spotkań z 16 krajów świata. Spotkanie było dobrą okazją do promocji Polski oraz zaproszenia uczestników SITE ISE do odwiedzenia Polskiego Stoiska Narodowego podczas Happy Hour, wydarzenia organizowanego przez Polską Organizację Turystyczną – Poland Convention Bureau wraz z polskim oddziałem SITE na targach IMEX we Frankfurcie.

Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej jako członek–założyciel Strategicznego Sojuszu Narodowych, Europejskich Convention Bureaux brało udział we wszystkich projektach badawczych oraz tegorocznych spotkaniach sojuszu, którego rolą jest wzmocnienie współpracy krajów Starego Kontynentu. Przez udział w działaniach na rzecz wypracowania wspólnych standardów dla branży w Europie, podkreślamy pozycję Polski jako atrakcyjnego regionu dla organizacji spotkań i wydarzeń biznesowych na arenie międzynarodowej. Różnimy się i uzupełniamy, są biura o mniejszych i większych zasobach, działające w różnych strukturach, mające dziesiątki lub zaledwie kilka lat. Wymieniamy się doświadczeniami z naszych krajów, wypracowujemy kierunki działań, a także określamy potrzeby naszej europejskiej organizacji.

W 2019 roku odbyły się również liczne spotkania na rynku krajowym. Za nami m.in. niezwykle udany marcowy Meetings Week Poland w Warszawie, podczas którego Polska Organizacja Turystyczna była współorganizatorem konferencji Poland Meetings Destination oraz warsztatu Poland Smart Move skierowanego do uczestników wizyty studyjnej z rynków priorytetowych oraz convention bureaux.

Kontynuujemy także działania służące podnoszeniu jakości usług poprzez programy certyfikacji dla organizatorów kongresów, organizatorów podróży motywacyjnych i convention bureaux.

W 2019 roku oddaliśmy w Państwa ręce jubileuszową, dziesiątą edycję raportu „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce”, który jest podsumowaniem osiągnięć branży spotkań z ubiegłego roku i ukazuje jej wkład w rozwój gospodarki w Polsce. Dziękujemy jedenastu miejskim i regionalnym convention bureaux, które włączyły się w zbieranie danych (dane opracowane w rozdziale „Spotkania i wydarzenia w Polsce”) oraz współuczestniczyły w tworzeniu wizytówek miast. Dziękujemy rekomendowanym organizatorom kongresów i podróży motywacyjnych, którzy przekazali dane opracowane w rozdziale dotyczącym analizy spotkań i wydarzeń zorganizowanych przez nich w 2018 roku.

Polska Organizacja Turystyczna nie tylko współpracuje z branżą, ale również ze środowiskiem naukowym, a także organizuje coroczną Galę Ambasadorów Kongresów Polskich. Podczas tegorocznego wydarzenia w Katowicach nie tylko uhonorowaliśmy, wraz ze Stowarzyszeniem Konferencje i Kongresy w Polsce, laureatów programu, ale także oficjalnie ogłosiliśmy kształt Kapituły na lata 2020-2023 oraz poinformowaliśmy o powołaniu czterech lokalnych Klubów Ambasadorów (Warszawa, Kraków, Poznań i Wrocław).

Gala Ambasadorów Kongresów Polskich w Katowicach stała się także miejscem inauguracji Narodowego Programu Wsparcia dla Przemysłu Spotkań, który jest wspólną inicjatywą Polskiej Organizacji Turystycznej oraz Polskich Linii Lotniczych LOT, skierowaną do najbardziej aktywnych Ambasadorów Kongresów oraz przedstawicieli miast i regionów. Bilety lotnicze, o które mogą wnioskować, umożliwią im dotarcie z kongresową ofertą Polski do decydentów, tj. właścicieli międzynarodowych wydarzeń.

Do Narodowego Programu Wsparcia dla Przemysłu Spotkań mogą być zgłaszane wydarzenia w fazie próby ich pozyskiwania tzw. bidding stage, kiedy Polska jest jednym z rozważanych kandydatów do organizacji wydarzenia (prezentacja oferty Polski za granicą). Jego celem jest także pomoc w przeprowadzeniu tzw. site inspection - wizytacji gospodarza wydarzenia u potencjalnego miasta–gospodarza.

Cieszymy się na współpracę zarówno z PLL LOT, jaki i lokalnymi klubami ambasadorów, których nowym zadaniem będzie wspieranie i pozyskiwanie beneficjentów Narodowego Programu Wsparcia dla Przemysłu Spotkań. Mamy nadzieję, że Program zachęci branżę do zwiększenia efektywności, jeśli chodzi o pozyskiwanie wydarzeń do Polski. Szczegóły dotyczące programu będą przekazywane przez lokalne kluby ambasadora kongresów, podczas spotkań w regionach, w których uczestniczyć będą reprezentanci PCB POT i PLL LOT. Pierwsze tego typu spotkania już się odbyły.

- „Mogę zapewnić, że Polska Organizacja Turystyczna, która w przyszłym roku będzie świętowała 20-lecie swojej działalności, będzie intensyfikowała działania rozwijające turystykę biznesową w Polsce. Inwestycja w promocję przemysłu spotkań – sektora przyszłości, który oferuje wysokiej jakości usługi i sprzedaż wartości intelektualnych, a także budowanie mechanizmów wsparcia dla pozyskiwania spotkań jest kluczem do sukcesu” – powiedziała Aneta Książek, Kierownik Sekcji PCB.

Do góry