en
en
Kontakt

Analiza trendów turystycznych w Krakowie

Jak zmieniają się preferencje i zachowania turystów w Krakowie? Miasto, które uchodzi za jedno z najważniejszych polskich centrów turystycznych, musiało zmierzyć się z licznymi trudnościami wynikającymi z ograniczeń w ruchu turystycznym. Dotyczy to również przemysłu spotkań i wydarzeń. Wpływ na to miały kolejne lockdowny oraz sytuacja na Ukrainie, które wpłynęły na wybory turystów i planistów spotkań.

analiza trendy turystyczne kraków network

Jakie trendy obserwujemy na rynku turystycznym Krakowa? Z danych zbieranych przez firmę Kraków Direct, która wzięła pod lupę międzynarodową turystykę przyjazdową do Krakowa, ta wciąż nie osiągnęła swojego potencjału z roku 2019, choć warto zauważyć, że liczba turystów odwiedzających stolicę Małopolski cały czas rośnie.

Zauważalne są pewne interesujące zmiany w turystyce w Krakowie w ciągu ostatnich kwartałów roku 2019 i 2022. Przed wybuchem pandemii turystyka indywidualna była bardziej popularna niż turystyka grupowa. Turystyka aktywna oraz branża spotkań i wydarzeń odnotowały niewielki spadek w porównaniu z poprzednimi latami.

Podróżujący do Krakowa wciąż głównie reprezentują turystów anglojęzycznych, jednak szczególnie w grudniu zanotowano wzrost zainteresowania ze strony turystów francuskojęzycznych. Poza tym, najliczniejsze grupy nadal pochodzą z Włoch, Niemiec, Hiszpanii, Grecji, Rumunii oraz z innych części Polski.

Celem inicjatywy Kraków Network jest tworzenie silnej grupy biznesowej z różnych sektorów branży turystycznej, której działania wpłyną na zwiększenie liczby wydarzeń biznesowych realizowanych w stolicy Małopolski. Jednym z zadań Kraków Network jest wymiana informacji. Wielu z członków sieci gromadzi dane, które mogą zostać wykorzystane do budowania strategii działań podmiotów z branży MICE, nie tylko tych zrzeszonych w Kraków Network. Zbieraniem, opracowywaniem i rozpowszechnianiem takich materiałów zajmuje się Grupa PR Kraków Network.

Dane wskazują także na fakt, że średni pobyt turysty w Krakowie trwa między 2, a 4 dni, w czasie których korzysta z głównych atrakcji w regionie. Wobec krótszych pobytów z lokalnych atrakcji często odwiedzają kopalnię soli w Wieliczce, kosztem odwiedzin w Fabryce Emalia Oskara Schindlera. Dużo większym zainteresowaniem cieszy się również Podhale, co doskonale widać we wzroście w turystyce aktywnej. Odwrotny trend obserwujemy z kolei w turystyce pielgrzymkowej, która aktualnie jest mniej interesująca dla odwiedzających Kraków turystów.

turystyka kraków trendy Centrum Kongresowe ICE

Przeczytaj też:

Źródło: mat. pras. Kraków5020

Kraków5020 jest miejską spółką powołaną przez Radę Miasta Krakowa, która zajmuje się budowaniem i zarządzaniem wizerunkiem miasta oraz jego promocją we współpracy z licznymi partnerami. Głównym zadaniem jest wzmacnianie marki Krakowa jako nowoczesnej europejskiej metropolii, atrakcyjnej, otwartej i tolerancyjnej; miasta światowego dziedzictwa kulturowego i prężnego ośrodka akademickiego. Nazwa Kraków5020 nawiązuje do usytuowania miasta, które znajduje się w punkcie przecięcia równoleżnika 50ºN z południkiem 20ºE. Współrzędne biznesu i nowa gościnność to hasła, które przyświecają idei rozwoju miasta Krakowa w sferach gospodarki, innowacji, nauki i kultury. Spółka odpowiada m.in. za: Centrum Kongresowe ICE Kraków i zlokalizowane w nim studio hybrydowe, miejską platformę VOD PLAY KRAKÓW, PLAY KRAKÓW NEWS, projekty: Kraków Network i Power of 4, cykl ICE Classic i Dzień dobry ICE Kraków, Kraków Story w Pawilonie Wyspiańskiego oraz Oficjalną Sieć Informacji Miejskiej InfoKraków.

Do góry