en
en
Kontakt

61. Kongres ICCA w duchu zrównoważonego rozwoju

Trendy zachodzące w ciągu ostatnich kilku lat w branży spotkań wyraźnie wskazują, że zarówno zleceniodawcy spotkań i wydarzeń, jak ich beneficjenci, przykładają coraz większą wagę do kwestii ekologii i zrównoważonego rozwoju, podejmując działania zmierzające do ograniczenia emisji CO2, redukcji ilości odpadów oraz uzyskania niezależnych certyfikacji. 61. kongres ICCA w Krakowie jest tego najlepszym przykładem.

Pamiątkowe drzewo ICCA

Pięć lat temu dzięki wspólnej inicjatywie Miasta Kraków, Krakowskiego Biura Festiwalowego - operatora Centrum Kongresowego ICE Kraków (obecnie spółka Kraków 5020) oraz Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie powstała Aleja Kongresowa. Pierwsze drzewo zasadzono w Alei Kongresowej w 2017 roku podczas 41. sesji Komitetu Światowego Dziedzictwa UNESCO, z kolei 36. drzewo i tablica będą upamiętniać kongres ICCA w Krakowie.

W ceremonii, która odbyła się w dn. 6 listopada rano, uczestniczyli przedstawiciele przemysłu spotkań: Paula Fanderowska (Wiceprezes Kraków 5020), Robert Piaskowski (Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Kultury), Aneta Książek (Główny Specjalista, Poland Convention Bureau POT) oraz reprezentujący ICCA James Rees (Prezydent ICCA) i Senthil Gopinath (CEO ICCA).

Skwer i Aleja Kongresowa to sposób na trwałe podkreślenie pozytywnego wpływu przemysłu spotkań na rozwój stolicy Małopolski.

aleja-kongresowa-zasadzenie-drzewa-ICCA-krakow.jpg

Aktywności CSR

Poza programem merytorycznym ważną częścią kongresu były zaproponowane aktywności CSR. Wolontariusze z różnych oddziałów ICCA mogli wybrać miedzy innymi wspólne sprzątanie obszaru ka-mieniołomu Liban czy pomóc społeczności ukraińskiej. W ramach współpracy z lokalną inicjatywą Team Kraków dla Ukrainy uczestnicy sortowali ubrania potrzebne na nadchodzącą zimę. Kolejna z grup przy-gotowała 200 litrów zupy w ramach akcji Zupa dla Ukrainy. Słoiki niemal od razu zostały odebrane przez potrzebujących. Ostatnia z grup wzięła udział w warsztacie polskiego rękodzieła artystycznego (broszki inspirowane krakowskimi strojami ludowymi), a wypisane po polsku kartki i upominki zostały przekazane dla pensjonariuszy Domu Pomocy Społecznej im. Ludwika i Anny Helclów. Wśród ponad 350 pensjonariu-szy są osoby, które przekroczyły w zdrowiu setny rok życia!

congress-krakow-csr-events.jpg

csr-icca-congress-kongres-w-krakowie-warsztaty.jpg

csr-icca-congress-kongres-w-krakowie-warsztaty-dom-pomocy-spolecznej-helcow.jpg

icca-scandinavian-chapte-congress-krakow.jpg

Delegaci wsparli ponadto Bursę Szkolnictwa Ponadpodstawowego Nr 2 w Nowej Hucie, w której mieszka 150 uczniów z Ukrainy. Dla dzieci i młodzieży podczas kongresu zebrano liczne upominki gwiazdkowe m.in. kubki i butelki termiczne, czapki z daszkiem, słodycze, kosmetyki.

Podczas rejestracji uczestnicy kongresu wpłacali dobrowolne datki na Polską Akcję Humanitarną, dodatkowo na bulwarach wiślanych zorganizowano bieg charytatywny: stowarzyszenie ICCA przekazało datek za każdą osobę, która go ukończyła, łącznie w kwocie 2500 euro.

Działania te pokazują, że międzynarodowe wydarzenia nie są hermetycznymi obradami specjalistów, ale wchodzą w tkankę miasta i jego mieszkańców, którzy są obecni już w początkowej fazie pozyskiwania kongresu. Zaangażowanie organizatorów i społeczności lokalnej jest tak samo ważne, jak dostępność komunikacyjna czy infrastruktura. Ten fakt został zauważony przez Zarząd ICCA w momencie przyznawania Polsce prawa do organizacji 61. Kongresu.

Destination Poland

Rok 2022 to rok jubileuszowy dla polskiej branży spotkań. Organizacja kongresu w Krakowie, poza możliwością wymiany doświadczeń i przekazania dobrych praktyk, była szansą na zaprezentowanie międzynarodowym delegatom ICCA dziedzictwa kulturowego Polski, polskiej gościnności oraz najnowszych osiągnięć w dziedzinie turystyki biznesowej.

12-destination-poland-icca-ice-krakow.jpg
Kongresom naukowym i wydarzeniom edukacyjnym towarzyszą wystawy okolicznościowe. Tak też się stało w przypadku 61. Kongresu ICCA, podczas którego POT promowało polskie regiony. Wystawa pt. „Destination Poland”  na ekspozytorach zlokalizowanych w głównym foyer ICE Kraków przedstawiała na 30 fotografiach zarówno miasta kongresowe, jak i flagowe wydarzenia kulturalne oraz malownicze zakątki regionów. Wystawa powstała we współpracy z regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi oraz miejskimi i regionalnymi convention bureaux. Uroczystego otwarcia wystawy dokonali:

  • Andrzej Gut-Mostowy (Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki)
  • James Rees (Prezydent ICCA) i Senthil Gopinath (CEO ICCA)
  • Anna Salomończyk – Mochel (Wiceprezes POT)
  • Robert Piaskowski (Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Kultury)
  • Paula Fanderowska (Wiceprezes Kraków 5020)
  • Grzegorz Biedroń (Przewodniczący Małopolskiej Organizacji Turystycznej)
  • Aneta Książek (Główny Specjalista, Poland Convention Bureau POT)

02-destination-poland-otwarcie-wystawy-ice-krakow.jpg

Przez żołądek do serca

Zrównoważone trendy żywieniowe to nie moda, to stały element kongresowego menu, w którym ważne jest ograniczenie marnowania żywności oraz stosowanie sezonowych produktów loklanych. W menu znalazły się zatem opcje wegetariańskie/ wegańskie oraz opcje bezglutenowe i bezmleczne. Preferowane były mięsa na bazie drobiu i ryb, ponieważ mają mniejszy ślad węglowy niż wieprzowina, wołowina czy jagnięcina.

Polskie produkty regionalne mają nizwykłą jakość, niepowtarzalny character i smak, dlatego też doskonałym uzupełnieniem wystawy “Destination Poland” były dwie regionalne przerwy kawowe zorganizowane podczas kongresu przez Mazowsze (Mazowiecka Organizacja Turystyczna) oraz nowego członka ICCA z Polski – G2A Arena Centrum Wystawienniczo–Kongresowe Województwa Podkarpackiego. Goście mogli skosztować m.in. mazowiecką kutię, naturalnie wytłaczane soki czy też proziaki – tradycyjne podkarpackie bułeczki.


Global Destination Sustainability - GDS-Index

Kraków konsekwentne dążenie do budowy reputacji miasta jako świadomego, odpowiedzialnego i dbającego o wprowadzanie standardów zrównoważonego rozwoju w różnych obszarach życia, szczególnie w dziedzinie turystyki, co padło nie tylko ze strony oficjalnych organizatorów zza mównicy, ale również z ust prelegentów na scenie oraz delegatów w kongresowych kuluarach, którzy zachwycali się architekturą i funkcjonalnością centrum kongresowego oraz czystością miasta.

Warto podkreślić, iż dzięki staraniom Kraków Convention Bureau, działającego w ramach Wydziału ds. Turystyki UMK, miasto Kraków przystąpiło w tym roku do wyjątkowej inicjatywy Global Destination Sustainability - GDS-Index.

Indeks GDS porównuje miasta na podstawie ich wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju, a klasyfikacja dokonywana jest na podstawie siedemdziesięciu kryteriów, podzielonych na cztery główne kategorie:

  1. działania miasta w zakresie ochrony środowiska (obejmuje takie zagadnienia jak klimat, jakość powietrza, emisyjność, transport, obszary zielone)
  2. działalność społeczna miasta (dostęp do informacji, bezpieczeństwo, inkluzywność)
  3. działalność dostawców (hotele, restauracje, lotniska, agencje, obiekty konferencyjne, uniwersytety)
  4. działalność w zakresie zarządzania destynacją (strategie i polityki, zarządzanie, certyfikacje, badania i raporty)

Przyłączenie się destynacji do międzynarodowego benchmarkingu jest szansą na dokładną diagnozę stanu obecnego oraz uzyskanie wytycznych i propozycji działań doskonalących. Uczestnikami programu są takie miasta jak m.in. Kopenhaga, Glasgow, Sydney, Helsinki, Belfast, Lyon czy Reykjavik. Autorem Indeksu jest Global Destination Sustainability Movement (GDSM), który skupia pionierów zrównoważonego rozwoju ze świata turystyki biznesowej i wypoczynkowej.

Kraków poprzez udział w GDS-Index pragnie stać się inspiracją dla innych polskich miast, a także liczy na współpracę i zaangażowanie instytucji, dostawców,  profesjonalnych organizatorów wydarzeń (PCO i DMC), delegatów oraz mieszkańców.

Podsumowanie

W 61. Kongresie ICCA w Krakowie wzięło udział 900 delegatów z 80 krajów, w tym 70 członków międzynarodowych stowarzyszeń, liczni przedstawiciele firm PCO i DMC, którzy poszukują destynacji na swoje wydarzenia. Większość zagranicznych uczestników kongresu była w Polsce po raz pierwszy.

Polska Organizacja Turystyczna świadomie wykorzystała kongres ICCA do promocji Polski jako lidera Europy Środkowo-Wschodniej opierając się nie tylko na inicjatywach podejmowanych przed wydarzeniem, ale również na samym wydarzeniu oraz po zakończeniu kongresu, organizując wraz z lokalnymi biurami kongresów wizyty inspekcyjne dla wyselekcjonowanych uczestników kongresu.
Miała okazję poznać Kraków, a także Warszawę, Gdańsk / Sopot oraz Katowice / Śląsk i przekonać się, że nasza infrastruktura kongresowa i zaplecze techniczne są na najwyższym poziomie, zaś profesjonalna organizacja samego kongresu ICCA jest najlepszą rekomendacją i powodem, aby do Krakowa – i nie tylko Krakowa – wrócić. Relacja z post tourów ICCA w Warszawie oraz w Katowicach i Śląsku.

Cel osiągnięty w 100 procentach - pierwsze zapytania od stowarzyszeń już do nas spływają!!!

Tekst: Aneta Książek; Fot: Michał Kalarus, Jarosław Marciuk 

Do góry