en
en
Kontakt

Światowe Dni Młodzieży 2016 – nie przegapić szansy.

270x136_jasna_góra_3.JPG

13-14 stycznia 2016 r. Rada POT obradowała na Jasnej Górze. Tematem była promocja Polski w kraju i za granicą w kontekście Światowych Dni Młodzieży w Krakowie - 26-31 lipca 2016 r. W sesji uczestniczyła Dorota Dulińska, wiceminister Sportu i Turystyki oraz o. Marian Waligóra  przeor Jasnej Góry. Podsumowaniem obrad było spotkanie z mediami 14 stycznia, również na Jasnej Górze.

jasna góra1

Na zdjęciu: Bartłomiej Walas, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej

Światowe Dni Młodzieży, to wydarzenie zarówno dla ducha jak i... dla biznesu. Doświadczenia miast-organizatorów poprzednich edycji pokazują, że wydatki uczestników mogą skompensować poniesione koszty a wracający w kolejnych latach turyści będą zwiększać przychody z turystyki. Wpływ Światowych Dni Młodzieży na gospodarkę Madrytu wyniósł 231,5 mln euro a całego kraju 354,3 mln euro.

W 2011 roku do Madrytu przyjechało 2 miliony pielgrzymów a dwa lata później do Brazylii ponad 3 miliony. Najwięcej – jak dotychczas - 5 mln pielgrzymów przybyło w 1995 roku do Manili. Z danych Komitetu Organizacyjnego ŚDM Kraków 2016, wynika, że do stycznia br. zarejestrowało się ponad 500 tysięcy osób a w ciągu niespełna trzech miesięcy, od października, przybyło 70 tysięcy nowych. Organizatorzy spodziewają się, że do Krakowa może przyjechać nawet ponad 2,5 mln osób, w tym także dziennikarzy z całego świata.

W Madrycie akredytowało się prawie 5 tysięcy tytułów mediowych. 434. agencje prasowe, 708. gazet codziennych, 304. Magazyny, 366. wydawnictwa online, 2.177 kanałów tv, 697 stacji radiowych i 72 innych. Uzyskany zasięg wyniósł 600 milionów osób. W Brazylii liczba akredytowanych dziennikarzy wyniosła 6.400, oficjalną stronę ŚDM odwiedziło 200 tysięcy osób a milion osób obserwowało wydarzenie przez Facebook. Jest to, więc szansa na pokazanie światu Polski, jej potencjału turystycznego, w tym turystyki pielgrzymkowej.

W obliczu takiej sposobności, zdaniem Jana Korsaka, przewodniczącego Rady Polskiej Organizacji Turystycznej (POT), wszystkie instytucje powinny włączyć się do pokazania Polski z jak najlepszej strony. Dla wielu pielgrzymów będzie to pierwsza wizyta w naszym kraju. (Hiszpanię, po raz pierwszy odwiedziło 72% pielgrzymów, którzy przyjechali na Światowe Dni Młodzieży do Madrytu). „Jednak, żeby zdyskontować efekty Światowych Dni Młodzieży nieodzowna jest współpraca i zaangażowanie finansowe wskazanych instytucji administracji rządowej i samorządowej oraz przedsiębiorców turystycznych” – mówi Jan Korsak.

Na  posiedzeniu  Rada POT ustaliła, że priorytetem dla wszystkich instytucji na ten rok powinno być wykorzystanie kontekstu promocyjnego Światowych Dni Młodzieży a także kreowanie produktów turystycznych w oparciu o potencjał turystyki pielgrzymkowej i tworzenie sieciowych usług uwzględniających szczególne potrzeby tej grupy turystów/pielgrzymów. „To może być kapitał dla nas na wiele lat. Przyjadą do nas młodzi i ciekawi świata ludzie. Jeśli ich zachęcimy to wrócą do nas i być może nie sami, ale ze swoimi znajomymi czy rodzinami” – dodaje Korsak

Rekomendacja to siła, na której buduje swój przekaz promocyjny od lat Polska Organizacja Turystyczna. „W naszych kampaniach wykorzystujemy opinie turystów, którzy odwiedzili Polskę, bo jak pokazują badania, to bardzo skuteczny sposób, żeby nakłonić do odwiedzenia wybranego kraju. Ponad 90% pytanych deklaruje zarekomendowanie Polski swoim znajomym” – mówi Bartłomiej Walas Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej. W przypadku przeznaczenia na promocję Polski w kontekście ŚDM większych nakładów finansowych Bartłomiej Walas widzi konieczność przeprowadzenia zintegrowanych kampanii promocyjnych. Polska Organizacja Turystyczna ma już koncepcję takich działań: „Zarekomenduj Polskę Przyjaciołom” oraz „Wróć Nie Widziałeś Wszystkiego” - z wykorzystaniem popularnych wśród młodych ludzi mediów społecznościowych, jak facebook, instragram czy snapchat.

„Liczymy, że Ci młodzi pielgrzymi, wrócą do nas także, aby lepiej poznać nasze atrakcje turystyczne. Wielu z nich skorzysta w przyszłości z oferty turystki pielgrzymkowej i naszym zadaniem jest, aby była to propozycja pakietów produktowych z Polski” - mówi Bartłomiej Walas. Segment turystyki pielgrzymkowej nie jest już niszowy a oferta z jej zakresu stanowi prawie 60% wszystkich ofert biur podróży skupionych w forum turystyki przyjazdowej. „Z naszego doświadczenia i wiedzy zebranej przez nasze ośrodki wynika, że jest wiele krajów jak na przykład Włochy, Francja czy Hiszpania, gdzie komunikacja o polskim produkcie turystycznym wzmocni także markę naszego kraju. Mamy wiele wspaniałych i unikatowych miejsc nie tylko ze względu na kult religijny, ale także pod względem architektury i sztuki. W samej Małopolsce jest 120 sanktuariów a Jasną Górę rocznie odwiedza 4 mln pielgrzymów” – dodaje Bartłomiej Walas. Wśród nagrodzonych certyfikatem Polskiej Organizacji Turystycznej w konkursie na „Najlepszy Produkt Turystyczny” są między innymi: Szlak Architektury Drewnianej w Małopolsce,, Zabytkowy Kompleks Pocysterski w Pelplinie, Zwierciadło Przeszłości , Zespół Pocysterski w Krzeszowie. Jest, więc, co promować i po co przyjeżdżać do Polski!

Do góry