POLSKA NA TARGACH MATKA 2012 W HELSINKACH
W dniach 19-22 stycznia odbyły się targi turystyczne Matka w Helsinkach, na których Polska Organizacja Turystyczna w Sztokholmie organizowała ponadsiedemdziesięciometrowe stoisko narodowe Polski. Targi Matka są jedną z największych tego typu imprez w Skandynawii, w tym roku odwiedziło je ponad siedemdziesiąt tysięcy gości. Prezentowało się na nich 1074 wystawców.
Promocja EURO 2012
Promocja Polski podczas targów skupiła się wokół tematyki związanej z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej Polska-Europa 2012. Podczas pierwszego dnia targów, tradycyjnie skierowanego do branży turystycznej na polskim stoisku odbyła się konferencja prasowa odnosząca się do tego wydarzenia, z udziałem Ambasadora RP w Helsinkach Janusza Niesyto, Ambasadora Ukrainy w Helsinkach Andrii Deshchytsii, podsumowująca stan przygotowań obu krajów do turnieju. Multimedialne prezentacje na ten temat zostały uzupełnione przez pytania dziennikarzy o nastroje w Polsce przed turniejem oraz o atrakcje turystyczne, które fani futbolu będą mogli odwiedzić w Polsce przy okazji turnieju. Na pytania odpowiadali nie tylko przedstawiciele Ośrodka, ale i przedstawiciele ambasady Ukrainy, PLL LOT, Ukraińskich Linii Lotniczych UIA oraz podwystawcy.
Kolejnym elementem promocji EURO 2012 były dwa występy finalistów programu Talent Suomi, ubranych w koszulki z logo Polski, których taniec freestyle z piłką futbolową w roli głównej na największej scenie targów przyciągnął setki widzów. W tle występu pokazano film promujący turniej, a pracownicy Ośrodka rozdawali materiały promocyjne o EURO 2012 wśród widzów.
Do polskiego stoiska przyciągała też możliwość zagrania w piłkarzyki i wygrania drobnych piłkarskich gadżetów.
Podwystawcy i materiały promocyjne
Partnerami na polskim stoisku były Małopolska Organizacja Turystyczna, Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna, Mazurkas Travel, Holiday Travel, Qubus Hotel, Poltravel Oy oraz PLL LOT.
Wielu przedstawicieli średnich i małych biur podróży z terenu całej Finlandii zaopatrywało sie w większe ilości broszur do wykorzystania w codziennej pracy. Były to: małe i duże turystyczne mapy Polski, broszury ogólne o Polsce, parki narodowe, miejsca z listy UNESCO, a z bardziej szczegółowych materiały Warszawy, Krakowa, Gdańska, Podlasia, Warmii i Mazur, Pomorskiego i Małopolski.
Turyści indywidualni wielokrotnie pytali o region Podlasia i Augustów, co wiąże sie z faktem, że wielu Finów jadąc do Polski samochodem wykorzystuje drogę międzynarodową E67 tzn. VIA BALTICA. W tym kontekście nieobecność na naszym stoisku przedstawicieli tego regionu była dużą stratą. Ta sama grupa pytających zainteresowana była broszurą Campingi w Polsce, której niestety od paru lat nie ma juz w zasobach POT-u.
Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się tradycyjnie cała tzw. ściana wschodnia, ze szczególnym uwzględnieniem Zamojszczyzny, Lubelskiego, Bieszczad, ale również Świętokrzyskiego.
Z racji dobrych połączeń samolotowych i promowego zdecydowanie wzrosła ilość indywidualnych zapytań o Trójmiasto i Pomorskie. Jak zawsze w tej grupie wiele zapytań dotyczyło Warszawy i Krakowa, a następnie Poznania, Wrocławia i Torunia. Co ciekawe, w porównaniu z zeszłymi latami na stoisko przychodziły osoby z gotowymi juz planami wyjazdów rodzinnych, często z małymi dziećmi.
Wielu odwiedzających polskie stoisko skorzystało z oferty przygotowanej przez PLL LOT w związku z 75-leciem połączenia Helsinki-Warszawa i zakupiło bilety na tej trasie w promocyjnych cenach, od 50 eur od osoby.
Tegoroczna edycja targów potwierdziła konieczność produkcji większej ilości materiałów promocyjnych w języku fińskim oraz stworzenia fińskiej wersji portalu polska.travel. Byłyby to inwestycje, które zdecydowanie zwróciłyby się w postaci jeszcze większym zainteresowaniem Polską zarówno wśród turystów indywidualnych, jak i biur podróży.