en
en
Kontakt

Klaster Green Velo najlepszą opcją rozwoju szlaku?

klasterPodczas tegorocznych Targów Turystyki Wiejskiej Agrotravel w Kielcach dr Wojciech Fedyk, Prezes POT wziął udział w spotkaniu na temat zarządzania wschodnim szlakiem rowerowym Green Velo. Dotychczasowa formuła oparta jest na porozumieniach pomiędzy samorządami województw, jednostek samorządu terytorialnego i regionalnymi organizacjami turystycznymi. Spotkanie miało na celu przybliżenie rekomendowanego schematu działania w ramach klastra lub lokalnej organizacji turystycznej Green Velo i ustalenie zasad współpracy w zakresie wspólnego finansowania rozwoju, promocji i zarządzania marką „Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo”, a dalej nowoczesnej komercjalizacji oferty szlaku.

Zarządzanie szlakiem w formule klastra lub lokalnej organizacji turystycznej pozytywnie opiniuje Małgorzata Wilk-Grzywna, Dyrektor Świętokrzyskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, która była moderatorem dyskusji podczas Agrotravel. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele 5 regionów, w których szlak został zrealizowany.

– 2 tysiące szlaków rowerowych z towarzyszącą infrastrukturą, to konkretny, unikalny w Polsce i na arenie europejskiej produkt turystyczny mający szansę na sukces rynkowy i powstanie markowego produktu turystycznego - powiedział Prezes Fedyk. – Jednak, warunkiem odniesienia sukcesu, szczególnie w przypadku produktów liniowych, sieciowych obejmujących swym zasięgiem więcej niż jeden region jest wdrażanie spójnych i konsekwentnych działań marketingowych, konsekwentne i sprawne zarządzania całym szlakiem, a nie odcinkami, a to ułatwia działanie w ramach ustrukturyzowanego podmiotu – dodał dr Fedyk.

Współpraca w formule klastra czy LOT („liniowej organizacji turystycznej”) pozwala na większą swobodę we współpracy z branżą turystyczną i pozyskiwanie środków z rynku czy funduszy UE. – Dla Polskiej Organizacji Turystycznej silny klaster, który mógłby działać także w formule LOT, grupujący podmioty związane z turystyką rowerową będzie doskonałym partnerem POT dla promocji turystyki aktywnej a szczególnie rowerowej – powiedział dr Wojciech Fedyk. POT planuje założyć konsorcjum turystyki aktywnej, w którym bardzo ważną rolę by odgrywał klaster Green Velo – podkreślił Prezes Fedyk. W czasie spotkania Prezes POT zadeklarował przygotowanie listy targów krajowych rekomendowanych dla promocji szlaku.

Spotkanie nie zakończyło się pełnym konsensusem, ale wyraźnymi deklaracjami ROT i obecnych przedstawicieli Samorządów Województw o woli nawiązania porozumienia, w tym w zakresie współfinansowania dalszej komercjalizacji szlaku i realizacji wspólnych, konkretnych zadań promocyjnych. Kolejne miesiące pokażą, która opcja organizacyjna działania Green Velo uzyska jednomyślną akceptację i czy zostaną wypracowane satysfakcjonujące wszystkich partnerów wzajemne relacje i podział kompetencji. POT trzyma kciuki za sukces i deklaruje wsparcie.

Budowę szlaku zrealizowało 5 województw Polski Wschodniej; świętokrzyskie, podlaskie, podkarpackie, lubelskie oraz warmińsko-mazurskie. Green Velo to gigantyczny projekt sieciowy o łącznej wartość inwestycyjnej sięgającej 274 373 617,20 mln PLN. W pięciu niezależnych projektów zaangażowanych jest 211 partnerów. Całość trasy wynosi prawie 2 tysiące km.

Do góry