en
en
Kontakt

Kanał Elbląski otwarty po rewitalizacji

Statek

Ponad stu pasażerów wzięło udział, 29 maja, w inauguracyjnym rejsie po wyremontowanych pochylniach Kanału Elbląskiego. Goście Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, na statkach Kormoran i Ostróda, przepłynęli od pochylni Jelenie do Buczyńca. Rejs połączony był z uroczystym oddaniem Kanału Elbląskiego do użytkowania po rewitalizacji.

Tym samym od soboty 30 maja Kanał Elbląski dostępny jest dla żeglarzy na całej długości.

Przecięcie wstęgi 150Podczas uroczystości Halina Czarnecka, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, wraz z prezesem Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, Witoldem Sumisławskim, senatorem Stanisławem Gorczycą, wicemarszałkiem województwa Warmińsko – Mazurskiego, Jackiem Protasem oraz Elżbietą Wąsowicz – Zaborek, wiceprezesem Polskiej Organizacji Turystycznej uroczystym przecięciem wstęgi dokonała otwarcia Kanału. Jednocześnie została udostępniona zwiedzającym nowo wybudowana Izba Historyczna Kanału Elbląskiego.

Zastępca dyrektora ds. technicznych i inwestycji RZGW w Gdańsku, Andrzej Ryński przedstawił przebieg i uzyskane efekty współfinansowanego przez Unię Europejską projektu pn. „Rewitalizacja Kanału Elbląskiego na odcinkach: Jezioro Drużno – Miłomłyn, Miłomłyn – Zalewo, Miłomłyn – Ostróda – Stare Jabłonki”. W ramach tego projektu dokonano wszystkich prac niezbędnych do przywrócenia Kanału do dawnej świetności.

Pani dyrektor, Halina Czarnecka, osobiście podziękowała osobom, które włożyły największy wkład w to przedsięwzięcie, w tym przedstawicielom władz państwowych i samorządowych, wykonawcom robót i pracownikom RZGW w Gdańsku. Wręczyła każdemu okolicznościowe pamiątki, wykonane techniką druku 3D, przestawiające dolny filar pochylni. Pani dyrektor zaś uroczyście gratulowali: prezes Witold Sumisławski, marszałek Jacek Protas, zastępca dyrektora Departamentu Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska Joanna Kopczyńska, senator Stanisław Gorczyca, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej Elżbieta Wąsowicz Zaborek i inne osoby, dla których Kanał Elbląski jest ważnym elementem życia społecznego.

Rewitalizacja była pierwszym od ponad 150 lat, kompleksowym remontem Kanału. Celem prac była poprawa warunków żeglugowych i bezpieczeństwa na Kanale, co wiązało się z odtworzeniem wszystkich budowli i mechanizmów obiektu, nadwyrężonych półtorawieczną eksploatacją. Projekt rewitalizacji był podzielony na cztery zadania:

Przebudowa Kanału Elbląskiego na szlakach żeglownych: Miłomłyn ‒ Ostróda ‒ Stare Jabłonki, Miłomłyn ‒- Iława, Jezioro Ruda Woda ‒ Jezioro Bartężek;

Rewitalizacja Kanału Elbląskiego na odcinku pochylniowym, między wrotami Buczyniec a pochylnią Całuny;

Przebudowa śluz: Miłomłyn, Zielona, Ostróda i Mała Ruś na Kanale Elbląskim;

Oznakowanie turystyczne przy obiektach Kanału.

Szczególnego zaangażowania wymagała rewitalizacja pochylni ze względu złożoność techniczną i stopień zużycia urządzeń Kanału (zadanie nr 2).

W efekcie realizacji projektu:

Wyremontowano pięć pochylni (Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenia i Całuny), w tym maszynownie z urządzeniami, torowiska, filary i wozy;

Wykonano nabrzeża cumownicze na każdej pochylni, na dolnym i górnym stanowisku;

Wybudowano Izbę Historii wraz z parkingiem;

Wykonano sieci teletechniczne (monitoring, sygnalizację, łączność radiową);

Wyremontowano 4 śluzy (Ostróda, Zielona, Miłomłyn, Mała Ruś);

Odmulono 17 km Kanału i wykonano umocnienia brzegowe na długości 24 km;

Wykonano oznakowanie nawigacyjne i informacyjne

Budynek Izby Historycznej, wykonany w ramach zadania drugiego projektu, w swej formie i proporcjach nawiązuje do istniejącego budynku Nadzoru Wodnego tworząc z nim jedną całość urbanistyczną i będący z nim w ścisłej relacji przestrzennej. Dwie kondygnacje naziemne budynku będą pełnić funkcję wystawienniczą wraz z zapleczem technicznym. Kondygnacja podziemna jest przewidziana na zaplecze sanitarne dla zwiedzających. Ekspozycja w sposób nowoczesny i przystępny przedstawia zasadę działania instalacji pochylni i przybliża historię tego niezwykłego zabytku techniki.

Kanał Elbląski to jeden z najbardziej znanych i malowniczych szlaków żeglugowych Polski. Poprzez jezioro Drużno i rzekę Elbląg łączy Zalew Wiślany z systemem jezior Warmii i Mazur. To najdłuższy kanał żeglowny w Polsce. Infrastruktura Kanału jest unikatowa w skali światowej. To jedyna na świecie, czynna dla turystów, droga wodna, na której wykorzystuje się system przemieszczania statków za pomocą wózków poruszających się po pochylniach. Pochylnie te są napędzane systemem kół (lub turbiny), które czerpią energię z różnicy poziomów wody.

Projekt „Rewitalizacja Kanału Elbląskiego na odcinkach: Jezioro Drużno – Miłomłyn, Miłomłyn – Zalewo, Miłomłyn – Ostróda – Stare Jabłonki” jest współfinansowany przez Unię Europejską, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007–2013, 6. Oś priorytetowa „Polska gospodarka na rynku międzynarodowym”, Działanie 6.4 „Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym”. Wartość projektu to 115 mln. zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 48 439 800 zł.

Tekst źródłowy: Fakty z Elbląga

Do góry