en
en
Kontakt

Dzień Ekspercki w Kielcach już za nami!

270x136_AGro.jpg

„Jak pozyskać Klienta w sektorze turystyki wiejskiej?" - taki był tytuł Dnia Eksperckiego, który przy okazji VII międzynarodowych Targów Turystyki Wiejskiej i Agroturystyki zorganizowała Polska Organizacja Turystyczna w Kielcach. Spotkanie podzielono na kilka prezentacji, aby podejść do zadania systemowo. Panel otworzył, wicedyrektor Departamentu Produktu Turystycznego i Współpracy Regionalnej w Polskiej Organizacji Turystycznej Jacek Janowski (na zdjęciu powyżej), a pierwsze wystąpienie miał Tomasz Rudomino, dyrektor Zagranicznego Ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej w Paryżu, który mówił o agroturystycznych doświadczeniach i dobrych praktykach na rynku francuskim. Jak wynikało z prezentacji Dyrektora Rudomino,  Francuzi chętnie korzystają z oferty wypoczynku na wsi. Istnieje system czeków urlopowych i innych zachęt do tego, aby nie wyjeżdżać zagranicę, a spędzać urlop na francuskiej wsi i to nie tylko raz w roku, ale kilka razy, także podczas długich weekendów. Sezonowość to coś, co trapi polską branże agroturystyczną, a co udało się rozwiązać we Francji.

Gdyby gospodarstwa współpracowały ze sobą, powstawałyby nowe, ciekawe produkty. Jeśli ktoś chce do nas przyjechać na urlop, a my nie mamy miejsca, odeślijmy go do sąsiada, a nie „z kwitkiem". Owszem teraz może zarobi sąsiad, ale liczy się przyszły efekt. Ważne, żeby nadal ten turysta przyjechał do tej samej wsi. Żeby co roku znalazł na niej coś nowego, żeby odkrył coś skrojonego na jego miarę - mówił podczas swojej prezentacji Krystian Krawczyk (na zdjęciu poniżej), wiceprezes zarządu firmy doradczej Quality Watch.

krystian

Za specjalizacją i współpracą musi iść też jakość. Ta, wydawałoby się oczywista prawda, jest często opacznie rozumiana przez właścicieli gospodarstw. Mówił o tym w swojej prezentacji Piotr Szawiec (na zdjęciu poniżej), prezes zarządu firmy Quality Watch, który podkreślał, że dbanie o jakość usług w gospodarstwach agroturystycznych nie powinna oznaczać stałego podwyższania standardu za tę samą cenę kosztem utraty części własnych zysków.

Szawic

Najbardziej emocjonująca podczas całego spotkania była dyskusja, co zrobić aby wreszcie rozruszać branżę agroturystyczną i wywołać modę na wypoczynek na wsi. Dyskusja rozpoczęła się od tego, co w branży jest najbardziej potrzebne: współpraca, lepszy produkt, promocja, czy certyfikacja, która pozwalałaby właśnie oszacować oferowaną jakość. I tu zdania były bardzo odmienne. Prezes Polskiej Federacji Turystyki Wiejskiej Gospodarstwa Gościnne Wiesław Czerniec, sam przyznał, iż system certyfikacji chociaż jest i był nawet niedawno modyfikowany, prawie nie działa. Na około 8 tysięcy polskich gospodarstw agroturystycznych poddało się certyfikacji 210.

Do pobrania:

Charakterystyka rynku francuskiego turystyka wiejska - Tomasz Rudomino, Dyrektor Zagranicznego Ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej w Paryżu

Wysoka jakość świadczonych usług – magnesem dla turysty - Piotr Szawiec, Quality Watch Sp. z o.o

Program rozwoju i promocji Kategoryzacji wiejskiej bazy noclegowej w Polsce - Wiesław Czerniec, Prezes Polskiej Federacji Turystyki Wiejskiej

Wsparcie współpracy ze szczególnym uwzględnieniem klastrów w programach operacyjnych na lata 2014-2020  - Zofia Giersz Sekcja Analiz Ekonomicznych Polityki Rolnej w Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa (FAPA)

 

Do góry