Czy turystyka rowerowa może stać się narodowym produktem turystycznym w Polsce?


Trzeci raz z rzędu Kraków został nagrodzony prestiżową nagrodą „Zoover – The Best European City Trip 2016”. Stolica Małopolski pokonała m.in. Wiedeń, Sewille, Pragę, Wenecję, Rzym, Barcelonę oraz inne top destynacje turystyczne w Europie. – Holendrzy pokochali Kraków, już teraz nie ma żadnych wątpliwości – cieszy się Andrzej Pawluszek wicedyrektor Zagranicznego Ośrodka Informacji Turystycznej w Krakowie, który wspólnie z Magdaleną Stoch z ośrodka POT odebrał nagrodę.

Na zdjęciu: Andrzej Pawluszek i Magdalena Stoch
Zaraz za Krakowem, który uzyskał 8,9 punktów, uplasowały się Wiedeń (8,8), Sewilla (8,78), Praga (8,75) oraz Rzym (8,73). Nagroda przyznawana jest na podstawie opinii z podróżujących zamieszczonych na portalu Zoover.nl (przeszło 200.000). Przeanalizowano średni wynik wszystkich miejsc w Europie city break - kultura, życie nocne, hotele i atmosfera.
Zoover to jeden z największych portali turystycznych w Europie, w którym urlopowicze oceniają różnego rodzaju obiekty noclegowe, destynacje i atrakcje turystyczne. Portal opisuje i rekomenduje atrakcje turystyczne na całym świecie. Posiada ok. 185 mln odsłon rocznie.

Rozpoczęły się ferie zimowe. W poszczególnych regionach młodzież będzie korzystała z wolnych dni w różnych terminach. 28 lutego ostatnie regiony będą świętowały zimową labę. Polska Organizacja Turystyczna zleciła TNS Polska badanie "Wyjazdy Polaków w sezonie zimowym 2015/2016" żeby dowiedzieć się gdzie spędzamy zimowe wakacje.
Wyjazdy turystyczne zimą są znacznie mniej popularne niż wyjazdy latem. Ponad 70% badanych Polaków zapytanych w połowie grudnia ubiegłego roku o plany wyjazdu turystycznego z minimum 1 noclegiem w sezonie zimowym 2015/2016 odpowiedziało, że nie ma żadnych planów i nie wyjedzie nigdzie. Tylko co siódmy biorący udział w badaniu (14%) miał zaplanowany zimowy wyjazd turystyczny. Byli to częściej mieszkańcy większych miast, w wieku 20-49 lat, oceniający swoją sytuację materialną jako dobrą.
Plany związane z turystyką zimową dotyczą głównie wyjazdów krajowych. Co czwarty wyjeżdżający w sezonie zimowym Polak myślał o pobycie zagranicą, a co dziesiąty zaplanował wyjazdy i w kraju, i zagranicę. Najczęściej zimowe podróże dotyczą okresu ferii szkolnych, a ich celem jest zazwyczaj wypoczynek i zwiedzanie. W Polsce większość turystów wybiera kierunek południowy i wyjeżdża w góry. Zagranicą w góry jedzie tylko co dziesiąty. Chęć uprawiania sportów zimowych deklaruje tylko co piąty badany. Sporadycznie jako cel wyjazdu podawana jest chęć zadbania o zdrowie czy urodę (uzdrowiska, SPA), a w przypadku wyjazdów zagranicznych - zmiana klimatu i wypoczynek na słonecznej plaży.
Wyjazdy krajowe
Co trzeci respondent planujący wyjazd w sezonie zimowym 2015/2016 wyjedzie w okresie ferii. Według deklaracji badanych, wyjazd w minionym okresie świąteczno-noworocznym zaplanowało 15% z nich. Głównym celem wyjazdów krajowych jest wypoczynek (70%). Ponad połowa (64%) wyjeżdża w góry, a 1/3 gdzie indziej. Tylko co piąta osoba deklaruje chęć uprawiania sportów zimowych. Ponad połowa badanych nocuje w obiektach noclegowych (hotelach, pensjonatach itp.), a co dziesiąty badany decyduje się na wykupienie pakietu pobytowego (nocleg, wyżywienie, usługi).
Wyjazdy zagraniczne
Tak, jak w przypadku wyjazdów krajowych, najbardziej popularny jest również okres ferii zimowych. Jednak tylko co dziesiąty spośród wyjeżdżających na zimowy wypoczynek zagranicę wyjedzie w góry, w celu uprawiania sportów zimowych. Większość wybiera inne kierunki podróży, myśląc głownie o wypoczynku i zwiedzaniu, czasami także w ciepłym klimacie. Jedna trzecia Polaków podczas wyjazdów zagranicznych nocuje u krewnych lub znajomych, mniej więcej tyle samo osób korzysta z hoteli lub pensjonatów, gdzie co 6 badany kupuje pakiet pobytowy.
Badanie dotyczące planów turystycznych Polaków w sezonie zimowym 2015/2016 zostało zrealizowane na zlecenie Polskiej Organizacji Turystycznej przez TNS Polska w dniach 11 - 16 grudnia 2015 roku, na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat, N=1007.

13 stycznia br. z lotniska Chopina wystartował w pierwszy regularny lot na trasie Warszawa - Tokio Dreamliner LOT-u. Lot inauguracyjny poprzedził briefing prasowy zorganizowany dla licznej grupy dziennikarzy polskich i zagranicznych zaproszonych do odbycia tej historycznej podróży. Wśród gości oficjalnej delegacji znaleźli się oprócz dziennikarzy między innymi: Rafał Szmytke - prezes POT, Radosław Domagalski Łabędzki - podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, Naofumi Makino dyrektor generalny JETRO Polska, Sławomir Majman – prezes PAIZ oraz liczni przedstawiciele polskiego biznesu oraz partnerzy LOT-u z firm handlowych i turystycznych.
Zdaniem Rafała Szmytke uruchomienie bezpośredniego połączenia lotniczego między Polską i Japonią będzie miało bardzo pozytywny wpływ na ruch turystyczny. Jest przekonany, że ruch turystyczny ożywi się w obie strony. - Dostępność bezpośrednich połączeń lotniczych w turystyce wyjazdowej z Japonii ma ogromne znaczenie. Japonia to kraj wyspiarski, więc w większości przypadków wyjazdy zagraniczne oznaczają konieczność odbycia podróży samolotem. Destynacje, które mają bezpośrednie połączenia lotnicze są w Japonii bardziej popularne - mówi Szmytke.
Analiza ruchu turystycznego z Japonii do krajów europejskich świadczy o dużej przewadze destynacji, które takie połączenie mają. Japończycy podróżują chętniej do państw z bezpośrednim połączeniem lotniczym. Japońscy turyści częściej będą brali pod uwagę Polskę, jako cel swoich podróży, ceniąc sobie dogodne, bezpośrednie połączenie. Czas podróży do Polski skróci się do 10 godzin. Do tej pory trzeba było liczyć średnio 15 godzin.
Mariusz Łata dyrektor Zagranicznego Organjzacji POT w Tokio już obserwuje wyraźne ożywienie zainteresowania Polską, zarówno ze strony japońskiej branży turystycznej, jak i konsumentów. - Odnotowujemy więcej zapytań o Polskę, w tym o atrakcje zimowe. Dotychczas Japończycy podróżowali do Polski głównie w sezonie letnim i jesiennym. Należy się spodziewać, że dzięki bezpośredniemu połączeniu turyści z Japonii będą przyjeżdżali do Polski przez cały rok, oczywiście z różnym nasileniem w poszczególnych sezonach - mówi Mariusz Łata.
W 2014 roku liczby przyjazdów turystów z Japonii wyniosła 55 tys. Jak większość turystów z rynków odległych Japończycy zainteresowani są przed wszystkim atrakcjami flagowymi i ikonami danego kraju. W przypadku Polski są to przede wszystkim duże miasta. Ważnym motywem przyjazdów mieszkańców Japonii jest też chęć poznania miejsc związanych z Fryderykiem Chopinem.