en
en
Kontakt

Incentive szlakiem kujawsko-pomorskiej konstelacji dobrych miejsc

W dniach 23-26 czerwca 2022 roku dział Poland Convention Bureau POT we współpracy z Bydgoszcz Convention Bureau, UM Toruń, Kujawsko-Pomorską Organizacją Turystyczną oraz Cukrownią Żnin (Hotel Arche), przygotował kolejną podróż studyjną z cyklu Destination Poland -  „Dawno Cię tu nie było – spotkajmy się w Polsce”.

Intensywny program wyjazdu adresowany był do członków SITE Poland, organizatorów wyjazdów incentive oraz spotkań biznesowych w Polsce, a także mediów i firm z sektora DMC.

Dzień pierwszy, z motywem przewodnim ”Gotyk na dotyk” rozpoczął się w Toruniu, mieście założonym w 1233 roku przez Zakon Krzyżacki. Toruńskie Stare Miasto to autentyczny, istniejący od stuleci układ przestrzenny i architektoniczny, który w 1997 roku zostało wpisane na Światową Listę Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego UNESCO. Gotyckie kamienice, kościoły, spichrze, mury obronne, bramy, układ ulic wyglądają jak przed wiekami.

To kompaktowe miasto może być ciekawą opcją na organizację wyjazdów integracyjnych  i incentive dla firm. Miasto dzieli się ze swoimi gośćmi niepowtarzalnym klimatem gotyckiej i tętniącej życiem starówki, bogatą ofertą kulturalną i rozrywkową oraz wieloma atrakcjami turystycznymi. Tematyczna gra miejska z elementami teatralnymi czy historycznymi, wizyta w inspirującym Domu Kopernika, warsztaty pieczenia pierników, degustacje piwa korzennego czy w integracji pracowników.

W centrum miasta, tuż przy Zespole Staromiejskim znajduje się Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki (CKK Jordanki) – wielofunkcyjna sala koncertowo-kongresowa. Centrum składa się z czterech modułów zawierających salę koncertową na 880 miejsc oraz kameralną na 300 miejsc, sale konferencyjne, kawiarnię, biura oraz dwukondygnacyjny parking podziemny na 185 miejsc.

Z kolei na terenie ruin dawnego Zamku Krzyżackiego położony jest czterogwiazdkowy butikowy Hotel 1231. Składa się z 2 obiektów połączonych ze sobą podziemnym korytarzem. Pierwszy mieści się w odrestaurowanym XIII-wiecznym Młynie Zamkowym. Historia zaś drugiego sięga XIV wieku, kiedy pełnił funkcję Infirmerii – szpitala zamkowego przeznaczonego dla powracających z wypraw krzyżowych rycerzy. Hotel urzeka wspaniałą lokalizacją i designem.

Dla większych grup ofertę przygotował hotel Filmar posiadający 154 pokoje oraz centrum konferencyjne obejmujące 10 sal, co pozwala zorganizować praktycznie każde wydarzenie.

Dzień pełen wrażeń, na zaproszenie Urzędu Miasta Torunia, grupa zakończyła kolacją w staromiejskiej restauracji Chleb i Wino. Z ramienia miasta- gospodarza w kolacji brały udział: Maja Nakonowska, kierownik Referatu Turystyki oraz Magdalena Piotrowska z Wydziału Promocji i Turystyki Urzędu Miasta.

Kolejne dwa dni pod hasłem „Ster na Bydgoszcz” zawdzięczają swoją nazwę Bydgoskiemu Festiwalowi Wodny Ster na Bydgoszcz – cyklicznej imprezie kulturalno-rozrywkowej odbywającej się w Bydgoszczy, której ideą jest popularyzacja Bydgoskiego Węzła Wodnego oraz turystyki na wodach śródlądowych.

Zanim jednak grupa dotarła bliżej królowej kujawsko – pomorskich rzek, Brdy, odwiedziła Exploseum – bydgoską placówkę muzealna, która powstała w miejscu byłej wojskowej fabryki materiałów wybuchowych – DAG-FABRIK Bromberg. Fabryka była ważnym punktem strategicznym III Rzeszy, gdyż zaopatrywała aż 1/5 zapotrzebowania armii niemieckiej na froncie wschodnim. Wyjątkowość miejsca podkreśla fakt, że jest to jedyne tego rodzaju muzeum na świecie! A to dlatego, że pokonane Niemcy wycofując się z okupowanych terenów wysadzali konsekwentnie swoje fabryki. Tej pod Bromberg z nieznanych powodów nie zdążyli zniszczyć. Budynki wchodzące w skład fabryki, zamaskowane i wkomponowane w wydmowy krajobraz Puszczy Bydgoskiej, połączone są tunelami, co miało minimalizować skutki ewentualnych eksplozji. Wizyta w dawnej fabryce nitrogliceryny jest godna polecenia zwłaszcza miłośnikom militariów w połączeniu z rajdem terenówkami, grą taktyczną z ASG (air soft gun) czy piknikiem w lesie. Exploseum należy do miejskiego Szlaku Wody, Przemysłu i Rzemiosła w Bydgoszczy TeH2O oraz jest punktem kotwicznym Europejskiego Szlaku Dziedzictwa Przemysłowego ERIH

Bydgoszcz od samego początku zachwyca przestronnymi ulicami, parkami, zabytkowymi kamienicami i brakiem pośpiechu. To miasto przypomina ulice Wiednia czy Berlina. Panoramę miasta najlepiej podziwiać z zabytkowej Wieży Ciśnień (1900). Pobyt w Bydgoszczy to również dobra okazja
do odkrywania „kujawsko-pomorskiej konstelacji dobrych miejsc”. Pod taką nazwą kryje się produkt turystyczny, który od  kilku lat buduje Kujawsko-Pomorska Organizacja Turystyczna w oparciu o parki krajobrazowe, winnice, dolinę Wisły, uzdrowiska i zabytki. Kujawy, Pałuki, Pojezierze Brodnickie, to regiony, które oferują wiele atrakcji.

W Winnicy Przy Talerzyku znajdującej się w miejscowości Topolno opodal grodziska Talerzyk z XI wieku, można spędzić urocze popołudnie degustując wino. Winnica położona jest w pradolinie Dolnej Wisły w Zespole Parków Krajobrazowych, skąd roztacza się widok na zjawiskowe meandry rzeki. Właściciel winnicy z pasją opowiada, jak tworzył to miejsce i jaką ofertę przygotował dla grup, nawiązuje do sięgającej początku XIII wieku historii kujawsko-pomorskich upraw winorośli oraz klasztornych tradycji wytwarzania wina.

Z kolei na wieczorną biesiadę warto wybrać się do zabytkowej Chaty Nadwiślańskiej z XIX wieku znajdującej się w miejscowości Luszkowo. Wielbiciele staropolskiej kuchni, mogą spróbować potraw przyrządzonych według dawnych receptur, a także brać czynny udział w ich powstawaniu. Bardzo ciekawą opcją mogą być spacery z zioło braniem oraz warsztaty ziołowe prowadzone przez Makowe Lato.

Bydgoszcz kocha swoją Brdę, zatem motywy wodne wyznaczały ścieżki trzeciego dnia wyjazdu studyjnego. Na początek dnia wizyta w Muzeum Mydła i Historii Brudu oraz kreatywne warsztaty robienia mydła. W ekspresyjny sposób opowiedziana historia pokazuje, że z higieną przez stulecia bywało różnie, a Europa nieco odstawała od reszty świata. Warto odwiedzić inne bydgoskie muzea np. Europejskie Centrum Pieniądza, Halę Pomp czy Bydgoskie Centrum Sztuki.

Obowiązkowym punktem programu były kajaki. Miasto od strony wody wygląda malowniczo.
Po południu kolejne wodne „akcenty” czyli rejs tramwajem wodnym Słonecznik, obsługiwanym statkiem o napędzie elektrycznym oraz wizyta na barce Lemara, zbudowanej w XIX wieku w tutejszej stoczni. Barwna opowieść o historii żeglugi rzecznej, a w tle muzyka z szafy grającej. Na zwieńczenie dnia warto odwiedzić Warzelnie Piwa Bydgoszcz, która jest jednym z obiektów na bydgoskim turystycznym szlaku TeH2O i popróbować tu różnych gatunków piwa, słuchając genezy ich powstania. Dopełnieniem wieczoru mogą być koncerty w ramach cyklicznego festiwalu Ster na Bydgoszcz, który przyciąga tłumy mieszkańców i  turystów.

Bydgoszcz jest prawdziwa, ma swoją dobrze zdefiniowaną tożsamość, miasto blisko ludzi i dla ludzi, ceni swoje dziedzictwo historyczne i kulturowe. Turysta jest tu naprawdę zaopiekowany, a co chwilę powstają nowe miejsca i koncepty wzbogacające ofertę. Dbają o to pasjonaci z Visit Bydgoszcz. Warto tu wrócić z grupą na integrację, motywację, czy spotkanie biznesowe. Pozytywne zaskoczenie gwarantowane. – podsumowuje, podsumowuje Grażyna Grot-Duziak, prezes Site Polska.

W drodze powrotnej do Warszawy grupa odbyła wizytację  w zjawiskowym miejscu - Cukrowni Żnin. To całkowicie zrównoważona idea adaptacji starej cukrowni (1894) na hotel z wykorzystaniem budynków, sprzętów, urządzeń.  Założono, że obiekt będzie promował ducha zrównoważonego rozwoju.  Udało się to znakomicie - hotel zaktywizował miejscową społeczność, zachęca do wspierania osób niepełnosprawnych, dba o setki jaskółek mieszkających na terenie hotelu, wprowadził 2 karty menu - czerwoną i zieloną - z tej drugiej zadowoleni będą wegetarianie. Ten duży, wielofunkcyjny obiekt, kieruje swoją ofertę do sektora MICE oraz do rodzin z dziećmi - przy tej skali (315 pokoi) w kilku budynkach, te 2 różne profile gości można z łatwością pogodzić.

Wyjazdy incentive są najbardziej skutecznym sposobem motywacji w firmie. Z kolei realizowane przez nas, we współpracy z lokalnymi partnerami od roku 2020 fam tripy z cyklu "Destination Poland, to jak mówią sami uczestnicy z Site Polska „marka”, której celem jest zaprezentowanie nieznanego im potencjału miast i regionów Polski. Chcemy by incentive w Polsce się rozwijał i korzystały z niego zarówno rodzime, jak i zagraniczne firmy. Dla przypomnienia do tej pory odbyły się wyjazdy do: Wrocławia i Łodzi (2020), Krakowa oraz Lublina i Regionu (2021). Polska jest piękna i cieszę się, iż razem z profesjonalistami możemy ją odkrywać i zgodnie ze światowymi trendami budować rodzimą ofertę na wyjazdy biznesowe – powiedziała, Aneta Książek, Główna Specjalistka w dziale Poland Convention Bureau POT.

Do góry