en
en
Kontakt

Badanie Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń „Rok z Pandemią”

Po roku od wprowadzenia pierwszego lockdownu w Polsce Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń oceniła kondycję sektora spotkań i wydarzeń oraz sprawdziła skuteczność dotychczas wdrożonych narzędzi pomocowych.

Ankieta Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń została przeprowadzona w dniach 10-28 lutego 2021 i miała charakter anonimowy. W badaniu wzięło udział 178 respondentów z różnych branż, reprezentujących sektor spotkań i wydarzeń, wśród nich: 72 proc. to mikro-firmy, 27 proc. - małe i średnie przedsiębiorstwa oraz 1 proc. - duże firmy. Przeważającą część ankietowanych (54 proc.) stanowiły jednoosobowe działalności gospodarcze, a w następnej kolejności spółki z o.o. (24,3 proc.). Ponad połowa firm z tego sektora działa w województwach: mazowieckim (37 proc.), małopolskim (16 proc.) i wielkopolskim (12,5 proc.). Z kolei z badań struktury zatrudnienia na rok 2019 wynika, że w firmach przemysłu spotkań i wydarzeń 20 proc. osób zatrudnionych było na umowy o pracę, a 80 proc. na kontrakty managerskie, umowy zlecenia, umowy o dzieło i inne formy umów B2B.

Badanie potwierdza, że w związku z pandemią COVID-19, wszystkie ankietowane podmioty odnotowały spadek przychodów w okresie marzec 2020 – luty 2021 (w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej). Średni spadek liczby projektów zrealizowanych w roku 2020 w stosunku do roku 2019 wyniósł 82 proc., a średni spadek rocznych przychodów osiągnął 73 proc.

Badanie_spadek przychodów.jpg


64 proc. ankietowanych w ciągu tego czasu miało problem z utrzymaniem płynności finansowej. 34 proc. z nich zdołało zaciągnąć pożyczkę lub kredyt na komercyjnych zasadach i zredukować miesięczne koszty utrzymania działalności o średnio 33 proc. Zatrudnienie, w stosunku do roku 2019, osiągnęło 63-procentowy spadek, przy czym spadek zatrudnienia osób na umowę o pracę sięgnął 26 proc., a zatrudnionych na umowach B2B, umowach zlecenie, umowach o dzieło, czy kontraktach managerskich – 72 proc.

Badanie_redukcja zatrudnienia.jpg

Na koniec lutego 2021 liczba zakontraktowanych projektów stanowiła zaledwie 6 proc. łącznej liczby projektów zrealizowanych w 2019 roku. 35 proc. firm nie ma na razie zakontraktowanych żadnych projektów na rok 2021. 38 proc. firm rozważa zawieszenie lub zamknięcie działalności.

Firmy z sektora spotkań i wydarzeń aktywnie starają się korzystać z dostępnych pomocy. Największy odsetek firm skorzystał ze wsparcia w ramach: tzw. Tarcz Branżowych (79 proc. respondentów), wiosennych pożyczek bezzwrotnych 5 tys. złotych (76 proc.), Tarczy Finansowej PFR 1.0 (66 proc.). Z tarczy finansowej PFR 2.0 skorzystało 46% ankietowanych. Spośród firm, które otrzymały odpowiedź negatywną lub nie zdecydowały się składać wniosku w tarczy PFR 2.0, ponad 70 proc. zostało wykluczonych z powodu limitu wykorzystanej już pomocy, 20 proc. nie spełniało warunku kodu PKD, a 10 proc. z innych powodów, takich jak zaległości czy nieodpowiednia forma prowadzonej działalności. Jak wynika z odpowiedzi respondentów, pomoc rządowa pozwoliła średnio na pokrycie 28 proc. poniesionych strat.

Badanie_rodzaj pomocy rządowej.jpg


Przed wybuchem pandemii w Polsce w spotkaniach i wydarzeniach biznesowych spotykało się ponad 16 milionów osób z kraju i zagranicy, ponad 3 mln brało udział w targach, a ok. 29 mln chociaż raz w roku uczestniczyło w imprezie masowej. Co roku odbywało się również prawie 70 tys. różnych wydarzeń artystycznych i rozrywkowych dla 16 milionów widzów. Branże te dawały łącznie ponad 1 milion miejsc pracy w Polsce (zgodnie z badaniami branżowymi oraz danymi GUS). Sam sektor MICE generował 1,5% PKB. Od marca 2020 roku przemysł spotkań i wydarzeń stawia czoła covidowemu kryzysowi, nadal podejmując ogromny wysiłek utrzymania działalności.

Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń powstała 21 lipca 2020 roku i zrzesza uczestników przemysłu spotkań i wydarzeń z 6-ciu głównych obszarów: organizacja wydarzeń (event), konferencje/kongresy, wyjazdy motywacyjne i biznesowe (incentive travel), hotele, rozrywka oraz branża ślubna wraz z usługami towarzyszącymi. Obecnie członkami Rady jest 21 organizacji, które połączyły siły na rzecz wspólnych działań w celu wsparcia branży w kryzysie wywołanym pandemią i jej odbudowy: Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel – SOIT, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR,  Klub Agencji Eventowych SAR, Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce – SKKP, Polska Izba Przemysłu Targowego – PIPT, Stowarzyszenie Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych – SOIAR, Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego – IGHP, Polska Izba Techniki Estradowej – PITE, Polskie Stowarzyszenie Rozwoju Infrastruktury Sportu i Rekreacji – IAKS Polska, Zrzeszenie Agentów IATA w Polsce, Stowarzyszenie SITE Polska, Stowarzyszenie Branży Eventowej – SBE, Harmony Polish Hotels, Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych – PSPA, Izba Gospodarcza Menedżerów Artystów Polskich – IGMAP, Meeting Professional International Poland Chapter – MPI, Polskie Stowarzyszenia Branży Ślubnej, Stowarzyszenie Branży Sal Zabaw I Centrum Rozrywki, Polskie Stowarzyszenia Tłumaczy Konferencyjnych, Związek Organizatorów Sportu Masowego, Polskie Stowarzyszenie Wynajmu Krótkoterminowego.

Źródło: facebook.com/TUgether 

Do góry