en
en
Kontakt

Szczyrk trzecim przystankiem na mapie ogólnopolskich konsultacji strategii turystycznej

Dziś, 5 maja 2025 roku, w Szczyrku odbyła się kolejna konferencja regionalna w ramach ogólnopolskich konsultacji „Strategii Rozwoju Turystyki dla Polski do roku 2030, z perspektywą do roku 2036”. Wydarzenie zorganizowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego to trzeci przystanek na mapie szesnastu zaplanowanych spotkań, po Zielonej Górze i Wrocławiu.

szczyrk4.jpg

W konferencji uczestniczyli m.in. Piotr Borys – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki,  Małgorzata Wilk-Grzywna, Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej oraz Wojciech Saługa – marszałek Województwa Śląskiego. Spotkanie zgromadziło przedstawicieli administracji centralnej, władz regionalnych oraz branży turystycznej, stwarzając przestrzeń do wymiany opinii i doświadczeń.Podczas wydarzenia uczestnicy rozmawiali o kierunkach i potrzebach, które powinny zostać uwzględnione w nowej strategii. Spotkanie miało charakter otwartego dialogu, służącego zebraniu opinii, doświadczeń i propozycji od przedstawicieli regionu, które pomogą w opracowaniu kompleksowego dokumentu strategicznego dla rozwoju turystyki w Polsce.

Stworzenie tej strategii nie uda się bez Państwa zaangażowania. Chcemy ją napisać z udziałem najlepszych specjalistów, ale też w Waszym, bo to Wy doskonale wiecie, co jest potrzebne branży   mówił podczas spotkania w Szczyrku Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, Piotr Borys.

Już na początku konferencji podkreślano znaczenie współpracy pomiędzy regionami a administracją centralną w działaniach na rzecz rozwoju turystyki.

szczyrk6.jpg

Nie jesteśmy może Warszawą, czy Małopolską, ale mamy się jednak czym chwalić w turystyce. Ruch stale rośnie, powstają nowe inwestycje, mamy swoją strategię rozwoju turystyki, natomiast jesteśmy oczywiście zainteresowani tym, aby dokumenty przygotowywane przez ministerstwo były „kompatybilne” z naszymi, żeby mówiąc kolokwialnie się „widziały”, dlatego deklarujemy współpracę. Ważny będzie efekt synergii – przekonywał marszałek Wojciech Saługa, witając uczestników konferencji.

szczyrk2.jpg

Z kolei wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Małgorzata Wilk- Grzywna podkreśliła mocną pozycję Śląska na turystycznej mapie Polski, którą można mierzyć nie tylko imponującą liczbą odwiedzających region gości, ale także mnogością produktów turystycznych, które otrzymały certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej.

Mogę Wam tylko pogratulować tylu certyfikatów i tego, że skutecznie walczycie ze stereotypem zanieczyszczonego Śląska, podczas gdy w rzeczywistości jesteście zieloną krainą - mówiła do zebranych wiceprezes Wilk-Grzywna, jednocześnie pokazując, w jaki sposób Polska Organizacja Turystyczna promowała w 2024 roku ten region, między innymi w ramach projektu promocji Polski poprzez znanych sportowców. Dzięki temu zadaniu powstało kilka spotów reklamowych, z czego aż trzy prezentowały śląskie atrakcje.

Spotkanie w Szczyrku, podobnie jak wcześniejsze edycje w Zielonej Górze i Wrocławiu, miało charakter konsultacyjny i stanowi ważny element szerokiego dialogu z regionami. Głównym celem cyklu konferencji jest stworzenie spójnego, opartego na danych dokumentu strategicznego, który uwzględni zarówno lokalne potrzeby, jak i cele ogólnokrajowej polityki turystycznej.

szczyrk3.jpg

Skuteczna promocja Polski i poszczególnych regionów wymaga opracowania kompleksowej strategii rozwoju turystyki, opartej na dwunastu podstrategiach. Taki dokument jest niezbędny, aby w profesjonalny sposób wyznaczyć kierunki rozwoju tego sektora. Mamy o co walczyć – turystyka odpowiada dziś za około 5% polskiego PKB, podczas gdy w niektórych krajach europejskich udział ten sięga nawet 9–10%. To oznacza, że potencjał wzrostu jest ogromny – możemy niemal podwoić obecny ruch turystyczny. Sprzyjają nam także zmieniające się warunki klimatyczne. Podczas gdy latem kraje południowej Europy stają się często zbyt gorące dla wielu turystów, Polska może stać się atrakcyjną alternatywą – również dla turystów z południa kontynentu.

Nie brakuje jednak wyzwań. Jednym z najważniejszych jest zmiana wizerunku Polski za granicą. Musimy przekonać obcokrajowców, że nasz kraj jest bezpieczny i nie ma nic wspólnego z wojną toczącą się w Ukrainie. Kluczowym zadaniem będzie także stworzenie nowoczesnego systemu gromadzenia i analizy danych o ruchu turystycznym. Chcemy dokładnie wiedzieć, kto odwiedza Polskę, na jak długo, ile wydaje, z jakiego transportu korzysta i jaki standard noclegu wybiera. Te informacje można pozyskać m.in. od operatorów telefonii komórkowej oraz firm obsługujących płatności kartami, ale potrzebujemy zaawansowanego narzędzia do ich przetwarzania i analizy – i to narzędzie zamierzamy stworzyć – podkreślił minister Piotr Borys.

Potwierdzeniem tego, jak ciekawe mogą być metadane z branży turystycznej, była prezentacja, przygotowana przez rzeszowski oddział Głównego Urzędu Statystycznego, którego pilotażowy portal https://turystyka.stat.gov.pl/, został uruchomiony wspólnie z Ministerstwem Sportu i Turystyki, już zawiera mnóstwo interesujących danych.

Na koniec konferencji głos zabrał prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski, który podziękował Polskiej Organizacji Turystycznej za to, że chce się włączyć w projekt promocji stolic polskiej kultury, a taką stolicą będzie w roku 2026 właśnie Bielsko-Biała. 

Liczę na wypracowanie dobrej formuły współpracy z POT i promocję tych miast, bo to bardzo ciekawy projekt, w który się mocno angażujemy i doceniamy, że Polska Organizacja Turystyczna zauważyła nasze działania – powiedział do zebranych prezydent Klimaszewski.

Do góry