en
en
Kontakt

Poznaj laureatów konkursu na Najlepsze Centrum IT w kategoriach 1, 2 i 3 gwiazdek!

W 2020 r. Polska Organizacja Turystyczna rozdała już po raz 13. nagrody w konkursie na Najlepsze Centrum Informacji Turystycznej w Polsce. Po raz pierwszy do konkursu można było zgłaszać się za pomocą aplikacji internetowej. Przedstawiamy bliżej laureatów w kategoriach: jednej, dwóch i trzech gwiazdek.

centrum.jpg

I nagrodę w kategorii 3 gwiazdek zdobyło Forteczne Centrum Informacji Turystycznej i Historycznej w Zamościu. To punkt informacji turystycznej działający w strukturze jednostki budżetowej Miasta Zamość – Zamojskiego Centrum Informacji Turystycznej i Historycznej w Zamościu. Zlokalizowane jest w sąsiedztwie Starego Miasta, przy centrum przesiadkowym oraz największym bezpłatnym parkingu dla autokarów i samochodów osobowych.

Budynek posiada podjazd dla osób niepełnosprawnych, dostępne są bezpłatne toalety oraz istnieje możliwość wynajęcia sali konferencyjnej dla 70 osób. Na zewnątrz znajdują się miejsca na pozostawienie rowerów. FCITiH jest Miejscem Przyjaznym Rowerzystom na wschodnim szlaku rowerowym - Green Velo. Biuro Informacji Turystycznej jest całoroczne, czynny od poniedziałku do niedzieli, w godzinach 9.00 – 17.00.

Pracownicy FCITiH to stabilny i profesjonalny zespół pracowników. Na stałe zatrudnionych jest dwóch wykwalifikowanych pracowników posiadających wykształcenie kierunkowe, kurs przewodnicki po mieście i regionie oraz biegle posługujących się językami obcymi.

W punkcie Informacji Turystycznej dostępne są infomaty i gabloty z bezpłatnymi materiałami o mieście, regionie oraz ogólnopolskie otrzymane dzięki współpracy z Polską Organizacją Turystyczną, informacje nt. wydarzeń kulturalnych, imprez i festiwali oraz plansza dla osób niewidomych i słabowidzących opisująca zabytki i atrakcje turystyczne miasta. Zarówno wyposażenie biura jak i jego infrastruktura przystosowane są do obsługi turystów niepełnosprawnych. Dodatkowo oferowana jest profesjonalna przechowalnia bagażu oraz wypożyczalnia rowerów i przyczepek rowerowych.

Główne zadanie FCITiH to obsługa ruchu turystycznego oraz promocja Zamościa i regionu wśród odwiedzających miasto. Dodatkowo punkt współpracuje z branżą turystyczną w kraju i za granicą, uczestniczy w definiowaniu celów i kierunków rozwoju turystyki i kreowaniu nowych produktów turystycznych Zamościa np. Zamojskiej Karty Turysty. W biurze prowadzona jest też sprzedaż pamiątek i wydawnictw w różnych wersjach językowych, w tym tworzonych przez pracowników punktu.

Aby przybliżyć historię miasta dzieciom z zamojskich szkół, organizowane są w sali konferencyjnej lekcje historii- „Zamość- miasto historii, legend i ludzi”. W punkcie Informacji Turystycznej świadczone są również usługi przewodnickie po mieście i regionie w różnych wariantach czasowych oraz w różnych wersjach językowych. Natomiast dla bardziej dociekliwych turystów oraz mieszkańców corocznie organizowany jest cykl bezpłatnych wycieczek tematycznych po Zamościu.

Uroki Zamościa oraz sąsiadującego Roztocza prezentowane są podczas organizowanych corocznie szkoleń dla branży turystycznej województwa lubelskiego pn. „Zamość i Roztocze- wspólny produkt turystyczny”. FCITiH jest współorganizatorem wielu wydarzeń, m.in.: Festiwalu Kultury Włoskiej „arte, cultura, musica,e…”, Jarmarku Hetmańskiego, Zamojskiego Lata Teatralnego czy Szturmu Twierdzy Zamość.

Pracownicy FCITiH, dzięki współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubelskiego oraz Miastem Zamość corocznie biorą udział w licznych imprezach targowych. Promują nie tylko miasto i region ale również bazę noclegową, działalność organizatorów turystyki przyjazdowej czy atrakcje turystyczne.

FCITiH jest już od pierwszej edycji Partnerem akcji organizowanej przez Polską Organizację Turystyczną pn. „Polska zobacz więcej – weekend za pół ceny”, a ZCITiH w Zamościu od lat jest członkiem Forum Informacji Turystycznej, działającym jako zespół konsultacyjno- doradczy Polskiej Organizacji Turystycznej oraz Lokalnej Organizacji Turystycznej „Zamość i Roztocze”.

Laureatem w kategorii 2 gwiazdek został Punkt halo! Rybnik. O wygranej w największym stopniu decydowały dwa czynniki: inicjatywy własne oraz działalność wykraczająca poza standardową działalność informacji turystycznej.

Pojawienie się w 2016 roku punktu informacji miejskiej w przestrzeni Rybnika było postrzegane jako działanie innowacyjne, a jak pokazał czas, również skuteczne. W ciągu trzech pierwszych lat w halo! Rybnik przeprowadzono niezliczone spotkania oraz imprezy tematyczne. Różnorodność wątków jest ogromna. Promowano turystykę, sport, zdrowie, lifestyle, spotkania biznesowe czy wydarzenia skierowane do młodych mam. Najczęściej mury halo! goszczą artystów z obszarów fotografii, malarstwa, grafiki, literatury, filmu i muzyki. Takie spotkania wpisały się w codzienność punktu przy ul. Jana III Sobieskiego 20.

Wszystkie te działania powodują, że miasto staje się coraz bardziej atrakcyjne dla przyjezdnych, korzystających z różnorodnej oferty miejskich i prywatnych placówek.

Rok 2019 był dla halo! Rybnik bardzo pracowity. Zorganizowanych zostało 177 różnorodnych wydarzeń, przyjęto 21 167 turystów z Polski i zagranicy, setki godzin spędzono na rozmowach. Nagrodą za te starania oraz zachętą do dalszego rozwoju były – jak przyznają przedstawiciele placówki – miliony uśmiechów oraz słowa uznania gości.

Punkt Informacji Miejskiej halo! Rybnik działa przy ul. Jana III Sobieskiego 20, pod egidą Industrialnego Centrum Kultury w Rybniku-Niewiadomiu. Placówka jest otwarta 7 dni w tygodniu i posiada w ofercie m.in. miejskie pamiątki, rybnicką prasę, mini biblioteczkę, możliwość organizacji spotkań tematycznych, kącik malucha i przewijak dla niemowlaków oraz malowniczy dziedziniec.

W kategorii 1 gwiazdki w konkursie na Najlepsze Centrum Informacji Turystycznej zwyciężyło Europejskie Centrum Bajki. To nowoczesna, dziecięcą instytucją kultury, która znajduje się w Pacanowie w województwie świętokrzyskim. Europejskie Centrum Bajki na co dzień stara się realizować misję „bawiąc uczyć”, czego przejawem jest bogata oferta programowa w obszarach kultury dziecięcej i młodzieżowej, kultury czasu wolnego i turystyki kulturowej.

Punkt informacyjny w Instytucji działa przez cały rok. W budynku znajdują się ulotki, biuletyny i foldery zawierające informacje o atrakcjach turystycznych z regionu. Turysta może liczyć na wsparcie podczas planowania pobytu – skorzystać z sali multimedialnej ze stanowiskami komputerowymi i dostępem do Internetu. Instytucja wyróżnia się także aktywnością w mediach społecznościowych oraz nowoczesną stroną internetową.

Centrum Informacji Turystycznej w Pacanowie oferuje pomoc, która świadczona jest na najwyższym poziomie. Instytucja kultury jako ośrodek edukacyjny, atrakcja turystyczna i CIT uczestniczy w procesie rozwijania regionu i współpracuje z Regionalną Organizacją Turystyczną województwa świętokrzyskiego.

Europejskie Centrum Bajki jest inicjatorem wydarzeń interdyscyplinarnych o zasięgu ogólnopolskim – organizuje rokrocznie m.in. Festiwal Gier i Komiksów dla Dzieci, Bajkowy Dzień Teatru, Literacką Majówkę, Spotkania rodzinne – Rodzina to Siła czy Zjazd Postaci Bajkowych. Organizuje także wydarzenia na skalę światową – Międzynarodowy Festiwal Kultury Dziecięcej, Międzynarodowy Konkurs Fotograficzny „Wszystkie Dzieci Świata”, które cieszą się bardzo dużą popularnością i zainteresowaniem. Rocznie instytucję odwiedza 200 tysięcy turystów!

W Europejskiego Centrum Bajki dostępne są te liczne atrakcje: Bajkowy Świat – unikalna ekspozycja, która nawiązuje do polskich i europejskich bajek; Soria Moria – interaktywna wystawa-opowieść oparta na fińskim systemie edukacji, łącząca świat baśni i legend krajów Północy z technologią ekspozycyjną; Mały Teatr – krótkie spektakle lalkowe, w których wykorzystuje się różne techniki lalkarskie; Wioska Indiańska Manitu – magiczne miejsce, która wyzwoli ciekawość i naturalną chęć poznania.

Oprócz stałej ekspozycji, w Europejskim Centrum Bajki odbywają się również warsztaty kreatywne.

 

Do góry