en
en
Kontakt

POT organizuje turystyczne streamingi dla rynku chińskiego

Polska Organizacja Turystyczna przeprowadziła pierwsze streamingi live na chińskich platformach turystycznych. To nowa forma promocji na tym azjatyckim rynku. Jako pierwsze, w ten innowacyjny sposób, promowane były Poznań i Warszawa.

chiny.jpg

Dla Polskiej Organizacji Turystycznej Chiny są od dłuższego czasu jednym z rynków priorytetowych. Z roku na rok notujemy wzrosty przyjazdów mieszkańców Chin do Polski i w 2019 roku osiągnęły one już poziom 160 000 przyjazdów. Nasze działania dzielimy zazwyczaj na te skierowane do branży (targi, warsztaty, e-learning) oraz te które skupiają się na turystach indywidualnych. Od 2018 roku Polska Organizacja Turystyczna jest co raz bardziej aktywna w chińskich social mediach i prowadzimy co roku liczne kampanie we współpracy z największymi chińskimi OTA (Online Travel Agencies), jak Ctrip, Mafengwo, Tuniu.

Obecnie, ze względu na pandemię, musieliśmy gruntownie zrewidować nasze plany i szukać nowych metod na dotarcie z komunikatem do Chińczyków zainteresowanych podróżami europejskimi. Jednocześnie na platformach turystycznych pojawił się nowy trend prowadzenia relacji na żywo, będący efektem rozwinięcia tej technologi przez ich twórców. Do tej pory była to głównie domena platform sprzedażowych jak Taobao czy Little Red Book. W tym kontekście, nawet w tak zaawansowanym technologicznie kraju jak Chiny, live streamingi podróżnicze są nadal pewną nowinką i dopiero się rozwijają.

Pierwszą transmisję na rynku chińskim POT przeprowadziła wspólnie ze Stołecznym Biurem Turystyki w połowie maja, gdy w czasie Międzynarodowego Święta Muzeów zorganizowaliśmy tzw. „boring streaming” z Muzeum Chopina Warszawie. Jest to bardzo specyficzny rodzaj relacji na żywo, który polega na pokazaniu stabilnego, niezmiennego kadru określonego obiektu muzealnego (w tym przypadku ostatniego fortepianu Fryderyka Chopina) czy widoku, pozostawiając obserwującym wolne pole do komentowania swoich przemyśleń w oknie chatu streamingu. Relacja ta była częścią kampanii Sina Weibo związanej z Dniem Muzeów. Po tym debiucie we współpracy z platformą Mafengwo i Poznańską Lokalną Organizacją Turystyczną zdecydowaliśmy się na bardziej odważny dwugodzinny streaming prowadzony prosto z Poznania.

By przygotować się do takiego live streamingu z punktu widzenia naszego Ośrodka w Pekinie najważniejsze jest zadbanie najpierw o wsparcie jednej z chińskich platform społecznościowych przy planowaniu relacji na żywo. Dzięki współpracy w tym przypadku z Mafengwo mogliśmy liczyć na ich pełne wsparcie techniczne oraz na promocję wydarzenia wśród użytkowników portalu turystycznego. Drugim niezbędnym składnikiem jest odpowiedni partner w Polsce - Regionalna lub Lokalna Organizacja Turystyczna. Pod tym katem jesteśmy bardzo zadowoleni, że Poznań wykazał się taką proaktywnością i chętny był by jako pierwszy zmierzyć się z wyzwaniem streamingu na rynek chiński.

Choć prowadzenie relacji na żywo na Facebooku nie jest niczym nowym u nas w Polsce, tak streamingi w Chinach rządzą się swoimi własnymi prawami, wymagają również zapoznania się z nowymi chińskojęzycznymi aplikacjami oraz specyficznego stylu prowadzenia audycji. I tu przechodzimy do trzeciego podstawowego składnika przygotowania do live streamingu: prowadzących. W tym przypadku niezbędne są osoby nie tylko posiadające wiedzę krajoznawczą o Polsce i posługujące się płynnie językiem chińskim, ale także czujące się dobrze przed kamerą i potrafiące złapać kontakt z publicznością. Z tego względu zdecydowaliśmy się na współpracę z przewodnikiem Piotrem Karpińskim, z którym mieliśmy wielokrotnie przyjemność współpracować i który oprowadzał w Polsce m.in. przewodniczącego Xi JinPinga, oraz z Shiyu, Chinką mieszkającą na stałe w Poznaniu i prowadzącą popularny profil na Douyin (chińska wersja Tiktoka) dotyczący życia w Polsce. Razem stworzyli dynamiczny duet i mogli pokazać widzom Poznań z różnych perspektyw.

Live streaming z Poznania cieszył się dużą popularnością i był w top 4 relacji na Mafengwo w tym czasie. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się oczywiście nagrody możliwe do wygrania podczas relacji na żywo, wśród których znalazły się weekendowe pobyty dla dwóch osób w hotelu Sheraton Poznań, kosmetyki Ziaja i gadżety z motywem Polski. Według punktacji popularności portalu Mafemgwo, która wyliczana jest na podstawie m.in. liczby obserwujących, komentarzy, przesyłanych prezentów przez widzów, relacja osiągnęła 65 000 pkt, co stanowi bardzo dobry wynik jak na pierwszy streaming na nowym koncie. Żeby umieścić to w kontekście, średnio relacje prowadzone przez organizacje turystyczne osiągają pomiędzy 50 000 a 70 000 punktów.

Obecnie Zagraniczny Ośrodek POT w Pekinie planuje kolejne live streamingi, tym razem z Warszawy, który będzie publikowany w połowie lipca również na platformie Mafengwo, oraz z Małopolski we współpracy z portalem Sina Weibo.

Do góry