en
en
Kontakt

POT na IV TIC Expert Meeting w Budapeszcie

W Budapeszcie od 26 do 27 października odbyło się IV TIC Expert Meeting, jedynego w Europie wydarzenia na szczeblu europejskim, które jest poświęcone tematyce informacji turystycznej. Polskę reprezentowała dyrektor departamentu e-informacji Polskiej Organizacji Turystycznej Magdalena Ragus oraz przedstawiciel Gdańskiej Organizacji Turystycznej.

ecm.jpg

Było to czwarte spotkanie ekspertów ds. informacji turystycznej. POT bierze w nich udział od drugiej edycji w 2015 r. w Amsterdamie. Organizatorem jest European Cities Marketing.

TIC Expert Meeting to niezwykła szansa na prowadzenie dyskusji, wspólne szukanie rozwiązań problemów dotyczących funkcjonowania informacji turystycznej, jak również kierunków jej rozwoju, poznanie ciekawych przykładów rozwiązań z różnych krajów. W konferencji udział biorą przede wszystkim pracownicy centrów informacji turystycznej z Europy.

 Liczba zgłoszeń i biorących udział w wydarzeniu uczestników jasno wskazuje, ze tematyka „it” jest niezwykle istotna. W spotkaniu uczestniczyło 85 osób z 26 krajów. Polskę reprezentowała dyrektor departamentu e-informacji Polskiej Organizacji Turystycznej Magdalena Ragus oraz przedstawiciel Gdańskiej Organizacji Turystycznej (GOT).

Tegoroczne spotkanie było poświęcone tematyce ewolucji centrów informacji turystycznej w centra obsługi turystów oraz przeobrażeniom funkcjonowania punktów informacji turystycznej, którym ulegają z uwagi na rozwój obszaru digital oraz internetu. Zarówno sposób funkcjonowania, jak i sposoby dotarcia z informacją do turystów ewoluują. Podobnie, jak rodzaje przekazywanej informacji.

Informacja turystyczna nie może już służyć jedynie temu, by na miejscu przekazać podstawowe informacje. Musi być sercem kierunki turystycznego, jego ambasadorem, być tam, gdzie potrzebują jej ludzie – czyli i w samym punkcie it, i w punktach mobilnych (na ulicach), i oczywiście w Internecie. A co równie ważne – być na czas, czyli 24 godziny na dobę. Równie istotne jest to, aby była informacją prawdziwą, godną zaufania, stąd rodzi się trend wykorzystywania lokalnej społeczności do wspierania działalności „it”.

Różnorodne przykłady z miast europejskich pokazują bardzo różne podejście do transformacji „it”. Należy jednak podkreślić, iż dominuje w nim koncentracja działań na mediach elektronicznych i traktowanie tego kanału jako podstawowego kanału dotarcia do pokolenia tzw. millenialsów.  

Ciekawym przykładem może być Barcelona, która zdecydowała się na uruchomienie czatu na żywo, wyposażonego w specjalne oprogramowanie translatorskie, tak by można było rozmawiać w każdym możliwym języku, w czasie rzeczywistym.

Najbardziej zaskakujące działania podjęło szwedzkie Malmo. Miasto zdecydowało się oddać całkowicie informację turystyczną społeczności lokalnej. Punkt „it” został zamknięty, tak samo jak strona internetowa. Pozostał na razie kanał telefoniczny, który ma zostać wyłączony w najbliższym czasie, oraz e-mail, który będzie jedynym sposobem bezpośredniego kontaktu z informacją turystyczną. Całość „it” oparta została o media społecznościowe, prowadzone wraz z mieszkańcami Malmo.

La Valletta, stolica Malty, która będzie Europejską Stolicą Kultury 2018, planuje zaś otwarcie kolejnych punktów „it”, z uwagi na ilość turystów, których się spodziewa w 2018 r. 

fot. EMC

Do góry