en
en
Kontakt

Najlepsi z najlepszych – poznaliśmy laureatów XV Konkursu POT na Najlepsze Centrum Informacji Turystycznej w Polsce

Konkurs od lat wspiera rozwój Polskiego Systemu Informacji Turystycznej (PSIT), promując najwyższe standardy obsługi, dostępności i współpracy z lokalnym środowiskiem. To ważne narzędzie motywujące centra i punkty informacji turystycznej do podnoszenia jakości usług i wdrażania nowoczesnych rozwiązań w kontakcie z turystą.

ittf2.jpg

Konkurs pokazuje, jak ogromną rolę w rozwoju turystyki odgrywają ludzie pracujący w informacjach turystycznych. To oni codziennie dbają o jakość kontaktu z turystą, łącząc wiedzę z gościnnością i lokalną pasją. Dzięki ich profesjonalizmowi Polska staje się coraz bardziej przyjaznym i dostępnym kierunkiem podróży – mówi Małgorzata Wilk-Grzywna, Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej.

W tegorocznej rywalizacji wzięło udział blisko 50 certyfikowanych centrów i punktów informacji turystycznej z całej Polski. Do rywalizacji przystąpiły jednostki, które przeszły proces E-Certyfikacji w ramach Polskiego Systemu Informacji Turystycznej (PSIT) i spełniają jednolite standardy jakości.

Oceniano m.in.:

* jakość i profesjonalizm obsługi turystów,

* dostępność usług (w tym działania na rzecz osób z niepełnosprawnościami),

* współpracę z lokalnym środowiskiem i zaangażowanie w edukację turystyczną,

* działania proekologiczne,

* aktywność w przestrzeni cyfrowej i mediach społecznościowych

Nowością w obecnej edycji były oceny turystów zbierane za pomocą QR kodów, pozwalające włączyć odwiedzających w proces oceny jakości obsługi w jednostkach informacji turystycznej.

Jednostki rywalizowały w czterech kategoriach – zgodnych z systemem certyfikacji PSIT (od jednej do czterech gwiazdek) – co zapewniało sprawiedliwą ocenę niezależnie od wielkości czy lokalizacji placówki. Projekt Konkursu, jak również zadania dotyczące Polskiego Systemu Informacji Turystycznej koordynuje w POT Liliana Topolnicka-Waszczuk.

Laureaci XV Konkursu POT na Najlepsze Centrum Informacji Turystycznej w Polsce

Nagrody laureatom wręczono podczas uroczystej gali w Sali Goethego w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, towarzyszącej oficjalnemu otwarciu Targów ITTF Warsaw 2025. W imieniu Polskiej Organizacji Turystycznej wyróżnienia przekazali: Wiceprezes POT Małgorzata Wilk-Grzywna, Przewodniczący Jury Konkursowego Jacek Janowski, dyrektor Departamentu Wsparcia Rozwoju Turystyki POT oraz Przewodnicząca Zarządu Forum Informacji Turystycznej Joanna Liberadzka-Duras.

ittf3.jpg

Kategoria 1 gwiazdka

I miejsce – Ośrodek Edukacyjno-Muzealny „Świętokrzyski Sztetl” w Chmielniku (woj. świętokrzyskie)

II miejsce – Trzebiatowskie Centrum Informacji Turystycznej (woj. zachodniopomorskie)

III miejsce – Punkt Informacji Turystycznej w Brzegu (woj. opolskie)

ittf4.jpg

Kategoria 2 gwiazdki

I miejsce– Punkt Informacji Turystycznej Europejskiego Centrum Bajki im. Koziołka Matołka w Pacanowie (woj. świętokrzyskie)

II miejsce – Punkt Informacji Turystycznej w Suchowoli (woj. podlaskie)

III miejsce –  Punkt Informacji Turystycznej Małopolskiego Systemu Informacji Turystycznej w Olkuszu (woj. małopolskie)

itff4.jpg

Kategoria 3 gwiazdki

I miejsce – Karkonoska Informacja Turystyczna w Jeleniej Górze (woj. dolnośląskie)

II miejsce – Miejskie Centrum Informacji Turystycznej w Bielsku-Białej (woj. śląskie)

III miejsce – Punkt Informacji Turystycznej Trzebnica (woj. dolnośląskie)

ittf7.jpg

Kategoria 4 gwiazdki

I miejsce – Tarnowskie Centrum Informacji (woj. małopolskie)

II miejsce – Łódzka Informacja Turystyczna (woj. łódzkie)

III miejsce  – Centrum Informacji Turystycznej w Gołdapi, prowadzone przez Fundację Rozwoju Regionu Gołdap (woj. warmińsko-mazurskie)

Laureaci XV edycji otrzymali statuetki, prestiżowe dyplomy jakości „Najlepszy Punkt Informacji Turystycznej Roku 2025" oraz nagrody rzeczowe. Ponadto dla zwycięzców przewidziano:

* udział w studyjnym wyjeździe szkoleniowym w pierwszej połowie 2026 roku,

* promocję w kanałach komunikacyjnych Polskiej Organizacji Turystycznej, w tym w mediach społecznościowych.

Informacja turystyczna – serce systemu PSIT

Punkty informacji turystycznej są często pierwszym miejscem kontaktu turysty z miejscem, które odwiedza. To tam odwiedzający mogą liczyć na rzetelną informację, inspirację do odkrywania mniej oczywistych atrakcji, a także wsparcie w planowaniu pobytu. Pracownicy informacji turystycznej pełnią rolę lokalnych ambasadorów – łączą wiedzę ekspercką z gościnnością i zrozumieniem potrzeb gości. Dzięki ich zaangażowaniu Polska postrzegana jest jako kierunek przyjazny, dobrze zorganizowany i otwarty na turystów przez cały rok.

XV edycja Konkursu POT potwierdza, że Polski System Informacji Turystycznej rozwija się w sposób konsekwentny i ukierunkowany na jakość. Nagrodzone jednostki wyznaczają standardy obsługi, z których mogą czerpać inspirację kolejne podmioty w całym kraju. Utrzymanie wysokiego poziomu usług, inwestycje w kompetencje zespołów oraz otwartość na nowe technologie sprawiają, że centra informacji turystycznej pozostają jednym z kluczowych ogniw budowania konkurencyjnej i nowoczesnej oferty turystycznej Polski.

 

 

Do góry