en
en

15 marca zakończyły się najważniejsze branżowe targi turystyczne świata ITB 2009

Statystyki tegorocznej edycji ITB pokazują, że pomimo pogorszeniea sytuacji gospodarczej na świecie zainteresowanie podróżami urlopowymi nie spadło.

W niedzielę 15 marca zakończyła się w Berlinie międzynarodowa giełda turystyczna ITB Berlin 2009 - najważniejsze na świecie spotkanie branży turystycznej.

Statystyki tegorocznej edycji ITB zdają się dowodzić, że pogorszenie sytuacji gospodarczej na świecie nie spowodowało zmniejszenia zainteresowania podróżami urlopowymi.

 

Podczas trzech pierwszych dni, zarezerwowanych wyłącznie dla publiczności fachowej, targi odwiedziło 110.857 specjalistów, z tego 42 procent z zagranicy. Wzrosła także, w porównaniu z rokiem ubiegłym, liczba klientów indywidualnych – w dwa ostatnie dni targi zwiedziło 68.114 osób (w 2008 r.: 67.569). W kongresie towarzyszącym targom wzięło udział ponad 12.000 uczestników (2008: 11.000).


Podsumowanie obecności Polski na ITB Berlin 2009

Tradycyjnie w hali nr 15, wynajętej w całości dla potrzeb polskiej ekspozycji, Polska Organizacja Turystyczna przygotowała prezentację oferty turystycznej regionów i miast. Na powierzchni 1500 m2 wystąpiło łącznie 135 wystawców.


W dniu otwarcia oficjalną wizytę w Pawilonie Polskim złożył Burmistrz Berlina Klaus Wowereit, którego przyjęli Katarzyna Sobierajska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki  i Rafał Szmytke, Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.

 

Regionem Partnerskim Polskiego Pawilonu było w 2009 roku województwo pomorskie, które obok prezentacji najważniejszych atrakcji turystycznych regionu zapewniło bogaty program artystyczny – prezentowany także na żywo na falach radia Deutschlandfunk.

 
Jak co roku polscy wystawcy przygotowali się bardzo profesjonalnie do tego największego spotkania branży turystycznej świata: ciekawe prezentacje lokalnej oferty turystycznej uzupełnione zostały degustacjami specjałów kuchni regionalnych oraz dodatkowymi atrakcjami: występami artystycznymi, pokazami multimedialnymi itp. Bardzo wysoko należy także ocenić szatę graficzną i zawartość merytoryczną materiałów promocyjnych.

 

Podczas ITB odbyło się wiele ważnych wydarzeń towarzyszących, przygotowanych przez Polską Organizację Turystyczną, w tym m.in.

  • Wieczór Polskich Regionów - spotkanie z marszałkami regionów oraz prezydentami miast, podczas którego Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej wręczył dyplomy za organizację najbardziej udanych podróży studyjnych dla przedstawicieli niemieckich mediów w sezonie 2008/2009; nagrody otrzymały regiony Lubuskie, Śląskie i Warmińsko-Mazurskie oraz miasta Gdańsk, Kraków i Poznań; specjalnym wyróżnieniem uhonorowano Powiat Jeleniogórski za przygotowanie doskonałej podróży do Kotliny Jeleniogórskiej (hotele w zamkach i pałacach);
  • Wieczór Polskich Wystawców - spotkanie wszystkich polskich uczestników targów ITB Berlin 2009, na które zaproszono również ich niemieckich partnerów: biura podróży i touroperatorów oraz przedstawicieli mediów niemieckich;
  • Seminarium dla Regionalnych Organizacji Turystycznych pt. „Jak dotrzeć do niemieckiego turysty? ” – z udziałem prelegentów z niemieckich agencji reklamowych, wydawnictw turystycznych oraz specjalistów PR.

     kon            k1

Dużym zainteresowaniem mediów i specjalistów cieszyła się konferencja pt. „Turystyka transgraniczna Polski, Niemiec i Czech po rozszerzeniu Unii Europejskiej oraz Strefy Schengen”, zorganizowana przez Stowarzyszenie Gmin Polskich Euroregionu Nysa.

Porozumienie o współpracy narodowych organizacji turystycznych Polski i Niemiec

12 marca na stoisku Niemiec, Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke i Petra Hedorfer, Przewodnicząca Zarządu Deutsche Zentrale für Tourismus (Niemiecka Centrala Turystyki), podpisali porozumienie o współpracy pomiędzy obiema narodowymi organizacjami turystycznymi. Przy podpisaniu dokumentu obecni byli Katarzyna Sobierajska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki RP oraz Ernst Hinsken, Pełnomocnik Rządu Federalnego ds. Turystyki.

 

Przedmiotem porozumienia jest przede wszystkim wymiana doświadczeń w zakresie przygotowania i turystycznej obsługi wielkich wydarzeń sportowych w kontekście Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012, intensyfikacja współpracy w zakresie wspólnego marketingu regionu turystycznego Europy Środkowej na rynkach trzecich, głównie azjatyckich i amerykańskich, a także realizacja wpólnych przedsięwzięć marketingowych przez polskie i niemieckie regiony przygraniczne.

 Kolejny sukces polskiego filmu turystycznego

 Teledysk promocyjny, wyprodukowany przez Urząd Miasta Łodzi do piosenki "Theo, wir fahr'n nach Lodz" (Theo, jedziemy do Łodzi), zdobył drugą nagrodę w międzynarodowym konkursie Das Goldene Stadttor, organizowanym co roku przy okazji targów turystycznych ITB w Berlinie. Nagrody przyznawane były w 9 kategoriach. Łódzki film nagrodzony został w kategorii Turystyka Miejska. Jury oceniało zgłoszone materiały pod względem wizualnej prezentacji, oprawy akustycznej, ogólnego wrażenia, przekazu informacji oraz pomysłu i kreatywności.

 

Dla Łodzi jest to już druga nagroda w konkursie Das Goldene Stadttor. W 2008 roku pierwszą nagrodą uhonorowany został film "Łódź Miasto Kultury".

 

"Theo, wir fahr'n nach Lodz" to popularna w latach `60 piosenka Vicky Leandros. Wraz z filmem powstała również wersja karaoke piosenki. Nagrodzony film był prezentowany podczas targów na monitorach stoiska Łodzi, a wersja karaoke na scenie głównej polskiego pawilonu na ITB.

 

 

Media polskie i zagraniczne w Pawilonie Polskim

Podczas ITB 2009 wystawcy oraz przedstawiciele Polskiej Organizacji Turystycznej odbyli  kilkadziesiąt rozmów i wywiadów z dziennikarzami z całego świata. Specjalny materiał prasowy Polskiej Organizacji Turystycznej był dostępny w targowym centrum prasowym, a w Klubie Polskim na terenie ekspozycji odbywały się codziennie „podwieczorkowe” spotkania z mediami. Przy herbacie i kawie zapewniono dziennikarzom możliwość złapania oddechu po intensywnym dniu targowym i odbycia rozmów z polskimi wystawcami.

Przez cały okres targów byli obecni w Berlinie przedstawiciele Wiadomości Turystycznych, a w poszczególne dni dziennikarze polskich mediów regionalnych i centralnych. Ponadto ekipa TVP 2 wykorzystała scenerię polskiego pawilonu do nagrania specjalnej edycji popularnego programu telewizyjnego „Pytanie na śniadanie” z Conrado Moreno. Reportaż z ITB będzie emitowany w programie "Pytanie na śnaidanie" 18 marca.

 

Statystyki Polskiego Pawilonu – z przymrużeniem oka

Nasi wystawcy z tradycyjną polską gościnnością zadbali o zwiedzających. Dla przykładu podajemy tylko kilka liczb, jednak podziękowanie za wspaniałe przygotowanie polskiego wystąpienia składamy wszytkim wystawcom!

 

  •  3.500 rogali marcińskich, tradycyjnego ciasta wypiekanego każdego roku 11 listopada z okazji Dnia Św. Marcina, zjedli zwiedzający na stoisku Poznania,

 

  • 5.000 kolorowych toreb (nota bene widocznych na terenie całego Berlina) i 10.000 kartek z rysunkowymi impresjami na temat Łodzi, autorstwa artystów z całego świata, rozdano na stoisku Łodzi,

 

  • tamże co najmniej 1.000 razy zaprezentowano nagrodzony teledysk promocyjny, wbijając tym samym wszystkim pozostałym wystawcom do głów nie dający się już z nich usunąć motyw z piosenki "Theo, wir fahr'n nach Lodz",

 

  • 20 kg miodu, ponad 200 kg wspaniałych wędzonych wędlin i mięsiwa oraz kilkadziesiąt bochnów wiejskiego chleba rozczęstowano na stoisku Opolszczyzny,

 

  • co najmniej 30.000 dłoni osób zwiedzających Polski Pawilon oznakowano specjalnymi pieczątkami promocyjnymi na stoiskach miast i regionów,

 

  • ponad 500 kg warzyw w postaci wspaniałych surówek zjedli polscy wystawcy i ich goście w Klubie Polskim, obsługiwanym przez restaurację Klasztoru Cedynia...

 

  •    ... a w całym pawilonie rozdano ponad 60 ton (ok. 130 palet) materiałów promocyjnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Do góry