Turystyka w erze AI: Nowa rzeczywistość technologiczna jako szansa czy zagrożenie?

Początek
Panel dyskusyjny poświęcony tematowi "Turystyka w erze AI: Nowa rzeczywistość technologiczna jako szansa czy zagrożenie?", otworzyli Jarosław Marciuk z Polskiej Organizacji Turystycznej - Poland Convention Bureau oraz Sina Bünte z Digital Mind Events prezentacją „AI Introduction”.
Na początku wydarzenia uczestnikom zadano pytanie przez aplikację Slido: "Jak często używasz narzędzi AI w pracy?” Odpowiedzi rozłożyły się następująco:
- Od czasu do czasu - 47%
- Kilka razy w tygodniu 27%
- Codziennie -20%
- Nigdy, ale chciałbym/chciałabym zacząć - 7%
Prezentacja AI w Marketingu Miejsc
W interaktywnej pierwszej części Jarosław Marciuk zaprezentował przykłady kampanii promocyjnych wykorzystujących możliwości generatywnej sztucznej inteligencji. Uczestnicy obejrzeli filmy oraz zdjęcia wygenerowane przez Midjourney na potrzeby kampanii promujących kraje i miasta, takich jak: 'Why imagine when you can experience?' Królestwa Jordanii, 'UnArtificial Art' Wiednia, 'Lithuania, an experience to share' Litwy oraz 'What if [Vincent van Gogh] visited Korea?' Korei Południowej. Wyniki kampanii promocyjnej Królestwa Jordanii wykazały 75-krotny wzrost odwiedzin strony internetowej tamtejszej organizacji turystycznej, 95% pozytywny sentyment w mediach społecznościowych oraz 10-krotny zwrot z inwestycji w odniesieniu do publikacji medialnych związanych z kampanią.
Nie zabrakło również polskich przykładów. Kampania 'W Podlaskiem jeżdżę z kaskiem', przygotowana przez agencję White Bits dla marki Podlaskie, odniosła ogromny sukces w zeszłym roku, a w czerwcu 2024 roku uruchomiono jej drugą odsłonę. Co istotne, kampania przyczyniła się do wzrostu świadomości i częstszego używania kasków zarówno przez dzieci, jak i dorosłych
Polska Organizacja Turystyczna również wykorzystuje możliwości generatywnej AI. Kampania przygotowana przez biuro w Londynie użyła obrazów wygenerowanych przez Midjourney, zestawiając je z prawdziwymi zdjęciami polskich miast. Filmy promujące city breaki w Warszawie i Gdańsku na rynku brytyjskim były wyświetlane na platformach Meta (Facebook, Instagram), Snapchacie oraz TikToku. Reklamy, wyświetlane przez 14 dni w maju, wygenerowały prawie 5 milionów impressions i osiągnęły zasięg 3,6 miliona. Budżet kampanii był taki sam jak w przypadku podobnych akcji, jednak jej zasięg okazał się ponad trzy razy wyższy.
Podczas targów turystyki biznesowej IMEX Frankfurt 2024 także wykorzystano możliwości sztucznej inteligencji. W Galerii, między halą 8 a halą 9, Poland Convention Bureau co roku organizuje Muzyczne Poranki, podczas których muzyczna ambasadorka Polski, Basia Giewont, wykonuje koncerty na żywo wraz z zespołem. Według badań dostarczonych przez IMEX i z wykorzystaniem narzędzia AI Zenus, wydarzenie to cieszyło się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem uczestników targów.
Zenus to rozwiązanie analityczne zaprojektowane z myślą o handlu i wydarzeniach. Dyskretną kamerę zainstalowano w pobliżu strefy Muzycznych Poranków w Galerii Messe Frankfurt, aby rejestrować zachowania i mimikę twarzy osób przebywających w tej przestrzeni przez trzy dnia trwania targów. Badanie dostarczyło wskaźnik wyrażający odsetek kontaktów wzrokowych wykazujących przeważająco pozytywny sentyment, co Zenus określa mianem "Energii". Narzędzie podaje wartości w następujących parametrach: „Stop Rate”, „Dwell Time”, i wspomniana wcześniej „Energia”.
Muzyczny poranek Poland Convention Bureau okazał się niezwykle angażujący dla uczestników IMEX Frankfurt 2024. Dane pokazują znaczną liczbę kontaktów wzrokowych podczas występu zespołu oraz wysoki poziom pozytywnego sentymentu „Energii” (80%) wśród osób przebywających w tej przestrzeni. Dodatkowo, wysokie wyniki w zakresie „Dwell Time” (niemal 6 minut) i „Stop Rate” (40%) są wysoce satysfakcjonujące, zwłaszcza biorąc pod uwagę ruchliwą przestrzeń Galerii w Messe Frankfurt podczas targów IMEX Frankfurt.
AI w Przemyśle Spotkań i Wydarzeń
Na początku swojej części wystąpienia Sina Bünte zaprezentowała wideo wygenerowane przez narzędzie Heygen, w którym zapraszała na targi IBTM w Barcelonie. Uczestnicy zastanawiali się, w których aspektach AI jeszcze nie jest w stanie w pełni odwzorować prawdziwego nagrania wideo.
W kolejnej części swojego wystąpienia gość z Niemiec omówił możliwości narzędzia Snapsight by Gevme. Narzędzie to, używane podczas wydarzeń takich jak "Spotlight on Poland", umożliwia nagrywanie dźwięku z paneli dyskusyjnych, dokonywanie transkrypcji oraz wyciąganie kluczowych wniosków z rozmów prowadzonych przez panelistów.
Panel dyskusyjny
Pierwsza z debat podczas konferencji Spotlight on Poland, poświęcona tematowi "Turystyka w erze AI: Nowa rzeczywistość technologiczna jako szansa czy zagrożenie?", zgromadziła ekspertów z różnych dziedzin. W panelu dyskusyjnym udział wzięli:
- Sina Bünte, założycielka DigitalMind.events (https://www.linkedin.com/in/sinabuente)
- dr Maciej Piasecki, profesor nadzwyczajny z Politechniki Wrocławskiej, Wydziału Informatyki i Telekomunikacji Katedry Sztucznej Inteligencji (https://www.linkedin.com/in/maciej-piasecki-020b657 )
- Krzysztof Rajda, szef działu AI w Brand24 (https://www.linkedin.com/in/krzysztof-rajda)
- Jarosław Marciuk z Poland Convention Bureau - Polska Organizacja Turystyczna (https://www.linkedin.com/in/jaroslawmarciuk)
Moderatorem panelu był Krzysztof Paradowski - partner i dyrektor kreatywny w BluExperience (https://www.linkedin.com/in/krzysztof-paradowski-executive-mba-b02b3880).
Wnioski z panelu
Podczas sesji eksperci omówili wpływ sztucznej inteligencji (AI) na branżę turystyczną. Dyskusja koncentrowała się na jej roli w automatyzacji usług, tworzeniu spersonalizowanych ofert, tworzeniu treści dzięki generatywnej AI, przetwarzaniu dużej ilości danych, ale także na potencjalnych Paneliści omówili ograniczenia sztucznej inteligencji, jej tendencję do popełniania błędów oraz znaczenie ludzkiej kreatywności. Zwrócili uwagę na obawy związane z zalewem treści generowanych przez AI w Internecie. W przestrzeni online powstają nawet miejsca, które nie istnieją w rzeczywistości, ale oferują fikcyjne usługi turystyczne, wprowadzając konsumentów w błąd i narażając ich na straty finansowe.
Wspomniano również o projekcie PPLuM, którego liderem jest Politechnika Wrocławska (Wydział Informatyki i Telekomunikacji, Katedra Sztucznej Inteligencji). Projekt PPLuM (Polish Large Language Model) ma na celu stworzenie otwartego polskiego modelu językowego. Kluczowym elementem przedsięwzięcia jest opracowanie obszernego i zróżnicowanego zbioru danych, który oddaje złożoność języka polskiego. Dzięki temu, między innymi poprzez rozwój narzędzi takich jak inteligentny asystent petenta, możliwe będzie wspieranie innowacji w sektorach publicznym i prywatnym. Podano także przykład innego polskiego projektu w branży turystycznej - Qtravel.ai.

W trakcie dyskusji omówiono również narzędzia AI, takie jak ChatGPT do generowania tekstów i HeyGen do tworzenia wideo, podkreślając konieczność nadzoru ludzkiego nad procesami tworzonymi przez sztuczną inteligencję. Generatywna AI może tworzyć teksty, zdjęcia, filmy, a nawet muzykę (np. Suno i Udio). Aby w pełni wykorzystać możliwości tej technologii, należy zrozumieć, jak ona funkcjonuje oraz jakie są zasady jej skutecznego używania. Dzięki narzędziom takim jak Gemini czy ChatGPT można zaoszczędzić dużo czasu w pracy w marketingu, jednak pracownicy powinni nabyć nowe umiejętności, aby sprawnie korzystać z dostępnych narzędzi AI na rynku.
Sina Bünte wymieniła szereg narzędzi AI, które mogą wspierać pracę w marketingu w branży MICE. Woom AI to asystent na WhatsApp, który jest przydatny dla wydarzeń, miast i miejsc. Wspomniany wcześniej Snapsight by Gevme to narzędzie do rejestrowania dźwięku na konferencjach, które generuje kluczowe informacje i chmury pomysłów oraz oferuje tworzenie pełnych raportów z wydarzeń. Przykłady sesji z targów IMEX można znaleźć w Internecie. Narzędzie działa w wielu językach, w tym w języku polskim. Z wyjątkiem Woom AI, wszystkie wymienione narzędzia oferują darmowy plan.
Fireflies to doskonały notatnik do spotkań online, a HeyGen służy do tworzenia wideo i awatarów. Narzędzie to również działa w wielu językach. Chatbase to chatbot, który można zintegrować ze stroną internetową, natomiast Descript służy do podsumowywania długich wideo, takich jak webinaria czy wywiady, i może tworzyć wpisy na bloga lub fragmenty wideo. Z kolei Gemma to narzędzie do tworzenia prezentacji PowerPoint.
Dodatkowo Sina podzieliła się poradami na temat efektywnego korzystania z ChatGPT. Kluczowe jest między innymi odpowiednie formułowanie zapytań, w tym podanie kontekstu i rodzaju treści, zamieszczenie pomocnych informacji (takich jak linki lub dokumenty), opisanie twórcy tekstu oraz docelowej grupy odbiorców, a także określenie długości odpowiedzi. Okazuje się, że po niemal dwóch latach od premiery pierwszej wersji nadal warto o tym przypominać.
Firmy coraz częściej wykorzystują sztuczną inteligencję do podejmowania decyzji biznesowych, jednak zaleca się ostrożność w stosowaniu tej technologii. Mimo że AI oferuje nowe możliwości, wciąż jest podatna na błędy i nie powinna zastępować ludzkiego doświadczenia oraz specjalistycznej wiedzy.
W branży turystycznej AI stwarza szanse na lepsze, bardziej spersonalizowane doświadczenia turystów oraz efektywniejsze planowanie wydarzeń, na przykład poprzez tworzenie dostosowanych do ich potrzeb tras turystycznych, programów wyjazdu na city break oraz ułatwianie odpowiedzi na zapytania uczestników za pomocą asystentów zasilanych sztuczną inteligencją.
Pomimo rosnącego zainteresowania narzędziami AI do planowania wydarzeń, wciąż istnieje pewien poziom sceptycyzmu. Wielu wciąż preferuje rekomendacje oparte na ludzkim doświadczeniu i intuicji zamiast tych generowanych przez AI. Istnieje obawa, że nadmierne poleganie na sztucznej inteligencji w interakcjach społecznych, takich jak angażowanie się w mediach społecznościowych czy udzielanie rekomendacji, może osłabić wartość ludzkiego kontaktu. Zaufanie do tworzonej treści i rekomendacji generowanych przez AI również pozostaje istotnym problemem, gdyż przypadki dezinformacji mogą narazić na kryzysy wizerunkowe.
AI odgrywa istotną rolę w analizie danych, dostarczając wgląd w dyskusje toczące się w Internecie, pokazywać wpływ influencerów na wybory konsumentów, analizę trendów oraz modelowanie predykcyjne. Te możliwości mogą wspierać strategie marketingowe i planowanie przyszłych wydarzeń. Przykładem jest Brand24, które wykorzystuje AI w procesach Social Listeningu. AI jest pomocne w określaniu sentymentu wypowiedzi oraz grupowaniu tematycznemu dyskusji. Przydatną funkcjonalnością w Brand24 jest AI Asystent, który umożliwia odpowiadanie na szczegółowe pytania dotyczące analizowanych kluczowych fraz. Dzięki sztucznej inteligencji możliwe jest także generowanie insightów i podsumowań, które pozwalają użytkownikom szybko dostrzegać kluczowe wątki komunikacji, trendy oraz identyfikować liderów opinii.

Zbyt duża zależność od AI może stać się ryzykowną wygodą. W przypadku awarii technologii firmy i osoby prywatne mogą napotkać poważne zakłócenia w swojej działalności, co podkreśla konieczność posiadania planów awaryjnych. Podczas dyskusji uznano, że AI może odegrać istotną rolę w planowaniu wydarzeń i tworzeniu spersonalizowanych doświadczeń turystycznych, jednak zaznaczono potrzebę zachowania ostrożności, aby nie polegać zbyt mocno na technologii. Co jakiś czas słyszymy o awariach serwisów takich jak Facebook czy Instagram oraz chwilowych wyłączeniach profili użytkowników. Również ChatGPT 4 czerwca 2024 roku doświadczył problemów technicznych i był niedostępny dla użytkowników. To rodzi pytania o to, na ile można polegać na takich rozwiązaniach.
Narzędzia takie jak MidJourney czy ChatGPT mogą inspirować kreatywność i generować nowe pomysły na treści wykorzystywane w kampaniach promocyjnych lub tematy wydarzeń. Chociaż AI może zaoszczędzić czas i zautomatyzować wiele zadań, ludzka intuicja i kreatywność są niezastąpione. Dlatego integracja AI powinna uzupełniać ludzkie umiejętności, a nie je zastępować. Przykładem jest film promocyjny z TikToka i Instagrama dla Elements Hotel & SPA w Świeradowie Zdroju, który viralowo zdobył popularność w Polsce. Pomysł i realizacja tego filmu były dziełem kobiety, a nie sztucznej inteligencji.
Jak wspomniał Jarosław Marciuk jednocześnie pojawia się rosnąca troska o wpływ AI na środowisko naturalne. Wysokie zużycie energii przez tę technologię staje się poważnym problemem, szczególnie gdy narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję stają się coraz bardziej powszechne.
Podsumowanie i dodatkowe ankiety
Sesja zakończyła się interaktywnymi ankietami dotyczącymi preferencji i zaufania do AI w podejmowaniu decyzji związanych z podróżami oraz planowaniem wydarzeń. Wyniki ankiet wskazywały na podejście skoncentrowane na człowieku, przy jednoczesnym ostrożnym wprowadzaniu technologii do sektora turystycznego. Na każde z pytań, z opcją jednokrotnego wyboru, odpowiedziało 30 osób. Pytania zadano za pośrednictwem aplikacji Slido i uzyskano następujące odpowiedzi.
Co bardziej przekonałoby do odwiedzenia danego miejsca podczas wakacji lub city break?
- Otrzymywanie osobistych rekomendacji 63%
- Oglądanie prawdziwych zdjęć i filmów uwiecznionych na miejscu 29%
- Oglądanie filmów i zdjęć stworzonych przy wsparciu generatywnej sztucznej inteligencji 8%
Jak często stosujesz rekomendacje AI w prowadzeniu biznesu?
- Czasami, po dokładnym przemyśleniu 54%
- Nigdy, nie proszę AI o rekomendacje 32%
- Nigdy, rekomendacje AI są bezużyteczne w mojej firmie 11%
- Bardzo często, rekomendacje AI są wartościowe 4%
Chciałbym/chciałabym zacząć używać tego narzędzia AI:
- Generator tekstu, taki jak ChatGPT 50%
- Generator prezentacji, na przykład Gemma 25%
- Narzędzie do robienia notatek ze spotkań, takie jak Fireflies 13%
- Generator wideo, taki jak HeyGen 13%
- Inne narzędzia 0%
Jaka jest najwygodniejsza opcja wyboru potencjalnego miejsca pobytu na wyjazd turystyczny?
- Formularz wyszukiwania wzbogacone opcjami filtrowania 58%
- Formularz wyszukiwania plus interaktywne opisy tekstowe i filtrowanie możliwości 25%
- Inteligentny chatbot (zasilany AI i modelami językowymi) do rozmowy o wymaganiach 13%
- Inteligentny voicebot (zasilany AI i modelami) do rozmowy o opcjach 4%
W jakim stopniu mogłbyś/ mogłabyś korzystać z usług planisty wydarzeń / organizatora spotkań zasilanego AI?
- Wystarczy jedynie ogólny przegląd kontaktów i miejsc 54%
- Raczej inteligentne wyszukiwanie i przeglądanie opcji podróży i miejsc niż kompletna organizacja 36%
- Ogólny plan z opcjami kluczowych wyborów byłby pomocny 7%
- W każdym detalu, miło mieć wszystko załatwione w tle 4%
Narzędzia użyte podczas panelu dyskusyjnego: PowerPoint z dodatkiem Slido, Slido, Snapsight.
Autor podsumowania: Jarosław Marciuk
#SpotlighonPoland #PolandCVB #EventprofsLAB
Post Scriptum
Polska Organizacja Turystyczna – Poland Convention Bureau oraz Politechnika Wrocławska, Wydział Informatyki i Telekomunikacji, Katedra Sztucznej Inteligencji, planują nawiązać ścisłą współpracę w ramach projektu PLLuM. Informacje zawarte na stronach internetowych, badaniach oraz opracowaniach Polskiej Organizacji Turystycznej (POT) charakteryzują się aktualnością i kompleksowością, co czyni je wiarygodnym i cennym źródłem danych do szkolenia modeli językowych (LLM) oraz innych modeli sztucznej inteligencji. W ramach planowanej współpracy, obie strony planują regularne wymienianie się informacjami, Oczekujemy, że bliska koordynacja i zaangażowanie obu instytucji przyczynią się do sukcesu projektu PLLuM, a także do wzrostu innowacyjności i efektywności w obszarze sztucznej inteligencji i turystyki.
Konferencja Spotlight on Poland we Wrocławiu
Konferencja Spotlight on Poland odbyła się 5 września 2024 roku w hotelu Q Plus Wrocław Bielany. Tegoroczna edycja koncentrowała się na dwóch kluczowych zagadnieniach: roli sztucznej inteligencji w turystyce oraz znaczeniu zrównoważonego rozwoju w branży spotkań.

