en
en
Kontakt

Regulamin

Bank Produktów Turystycznych

Cele utworzenia Banku Produktów Turystycznych:

  • wzorcowa ogólnopolska baza produktów turystycznych wg następujących kategorii:
    1. turystyka aktywna,
    2. turystyka miejska i kulturowa,
    3. ekoturystyka
    4. turystyka wypoczynkowa i zdrowotna
    5. turystyka biznesowa
    6. turystyka transgraniczna
  • większa dostępność informacji turystycznej o istniejącej w Polsce produktach i ofertach turystycznych,
  • zwiększenie motywacji do kreowania nowych pomysłów na atrakcyjny produkt turystyczny,
  • poprawa jakości i atrakcyjności już istniejących produktów turystycznych,
  • promocja najlepszych produktów zagranicą.

Funkcje:

  • informacyjna,
  • promocyjna,
  • motywująca,
  • edukacyjna,
  • ochronna.

Założenia:

  • określenie precyzyjnej definicji produktu turystycznego,
  • określenie jasnych kryteriów, zasad, zakresu- procesu zbierania informacji o produktach,
  • współpraca z branżą w celu określenia możliwości wykorzystania BPT przez branżę,
  • dostępność BPT- internet, płyty CD, wydawnictwo,
  • promocja BPT: na targach, imprezach, w mediach,
  • cykliczny proces zbierania informacji o nowo utworzonych produktach i aktualizacji bazy ( co rok),
  • współpraca z PIT, ROT-ami, LOT-ami, i UM przy tworzeniu BPT.
  • opracowanie regulaminu rejestrowania ofert, nominowania, prezentowania i udostępniania,
  • wyróżnianie i promocja najlepszych produktów turystycznych zgłoszonych do BPT-wyróżnione produkty turystyczne będą rekomendowane przez POT.

Gromadzenie danych:

  1. Utworzenie zespołu ds. bazy produktów.
      Zadania zespołu:
    • rozsyłanie ankiet do ustalonych adresatów,
    • gromadzenie i wstępna selekcja wypełnionych ankiet,
    • segregowanie wg województw i wysyłka do ROT-ów i UM celem ostatecznej selekcji,
    • gromadzenie produktów turystycznych po selekcji (pod względem walorów, spójności produktu z tożsamością regionu, możliwości wykorzystania przez branżę) w regionach.
  2. Rekomendowane sposoby zbierania danych:
    • Mailing - wysyłanie pism i kart zgłoszeniowych,
    • Ogłoszenie prasowe -informacja o BPT – podanie celu, korzyści oraz adres strony z której można będzie ściągnąć kartę zgłoszeniową (ankietę)
    • Strona www POT - informacja, karta zgłoszeniowa
    • Bezpośredni - targi, imprezy promocyjne itp.
    • Zgłoszenia za pośrednictwem biur turystycznych oraz organizacji turystycznych (PTTK, ROT-y, LOT-y, stowarzyszenia)
    • Telemarketing- przeszkoleni studenci, stażyści.

Główne okazje do wykorzystania BPT:

  • Kampania reklamowa i promocyjna POT nastawiona na promocję turystyki krajowej,
  • Wzbogacanie oferty podstawowej hoteli (nocleg, gastronomia) poprzez oferowanie dodatkowych atrakcji turystycznych np.
    • rejs żaglowcem,
    • program weekendowy np. spływ kajakowy.
  • Wzrost popularności sprzedaży pełnych pakietów turystycznych, czyli ofert, które oprócz zakwaterowania i wyżywienia zawierają dodatkowo liczne atrakcje i programy,
  • Dostępność i zaawansowanie technologiczne systemów i narzędzi do przechowywania, przetwarzania i udostępniania danych.

Zagrożenia:

  • Nieufność i obawa organizatorów turystyki w stosunku do inicjatyw „odgórnych”,
  • Aktualizacja danych – brak odpowiedniej motywacji ze strony operatorów i organizatorów turystyki do bieżącego reagowania na zmiany,
  • Ograniczony dostęp do podstawowych środków komunikacji w niektórych częściach kraju,
  • Stosunkowo wysokie koszty fazy uruchamiania i wdrożenia BPT, istnieje m.in. konieczność przeprowadzania pre-testu, pilotażu, zakup koniecznych narzędzi (bazy danych),
  • Problem z ustaleniem jasnych i wyraźnych kryteriów w stosunku do oceny i selekcji produktów wyróżnianych.
ETAPY BUDOWY BANKU PRODUKTÓW TURYSTYCZNYCH

Realizacja programu „Bank Produktów Turystycznych” powinna nastąpić wg. ściśle skoordynowanych i zaplanowanych etapów. Punktem wyjścia jest jasne określenie idei, szczegółowe zaplanowanie koncepcji BPT oraz organizacja systemu zbierania i gromadzenia informacji, ich przetwarzania i udostępniania. Określenie zasad promowania i wyróżniania najlepszych produktów stanowić będzie przedmiot dalszych prac.

ETAPY PROCESU:

  • Etap 1 – opracowanie koncepcji i metodologii zbierania danych, zakres i forma narzędzi poboru danych (karta zgłoszeniowa),
  • Etap 2 – proces pilotażu czyli zbierania i gromadzenia informacji,
  • Etap 3 – przygotowanie ostatecznej koncepcji metodologii, formy i narzędzi gromadzenia i przetwarzania rekordów,
  • Etap 4 – zbieranie i gromadzenie formularzy kart zgłoszeniowych ( w formie elektronicznej i drukowanej) we współpracy z ROT-ami i UM.
  • Etap 5 – opracowanie systemu udostępniania i promocji produktów z BPT (internet, książka, CD),
  • Etap 6 – opracowanie systemu aktualizacji i weryfikacji danych,
  • Etap 7 – przygotowanie do wydania zawartości BPT w formie książkowej,
  • Etap 8 – opracowanie systemu oceny produktów i wyboru jako produktów najlepszych w poszczególnych kategoriach.
{docs alias="dcfdfff04f5f5651492bc7f2709ae4f5"[0]}Karta złoszenia do Banku Produktów Turystycznych [format MS Word]{/docs}
Do góry