Regulamin
Bank Produktów Turystycznych
Cele utworzenia Banku Produktów Turystycznych:
- wzorcowa ogólnopolska baza produktów turystycznych wg następujących kategorii:
- turystyka aktywna,
- turystyka miejska i kulturowa,
- ekoturystyka
- turystyka wypoczynkowa i zdrowotna
- turystyka biznesowa
- turystyka transgraniczna
- większa dostępność informacji turystycznej o istniejącej w Polsce produktach i ofertach turystycznych,
- zwiększenie motywacji do kreowania nowych pomysłów na atrakcyjny produkt turystyczny,
- poprawa jakości i atrakcyjności już istniejących produktów turystycznych,
- promocja najlepszych produktów zagranicą.
Funkcje:
- informacyjna,
- promocyjna,
- motywująca,
- edukacyjna,
- ochronna.
Założenia:
- określenie precyzyjnej definicji produktu turystycznego,
- określenie jasnych kryteriów, zasad, zakresu- procesu zbierania informacji o produktach,
- współpraca z branżą w celu określenia możliwości wykorzystania BPT przez branżę,
- dostępność BPT- internet, płyty CD, wydawnictwo,
- promocja BPT: na targach, imprezach, w mediach,
- cykliczny proces zbierania informacji o nowo utworzonych produktach i aktualizacji bazy ( co rok),
- współpraca z PIT, ROT-ami, LOT-ami, i UM przy tworzeniu BPT.
- opracowanie regulaminu rejestrowania ofert, nominowania, prezentowania i udostępniania,
- wyróżnianie i promocja najlepszych produktów turystycznych zgłoszonych do BPT-wyróżnione produkty turystyczne będą rekomendowane przez POT.
Gromadzenie danych:
- Utworzenie zespołu ds. bazy produktów.
- Zadania zespołu:
- rozsyłanie ankiet do ustalonych adresatów,
- gromadzenie i wstępna selekcja wypełnionych ankiet,
- segregowanie wg województw i wysyłka do ROT-ów i UM celem ostatecznej selekcji,
- gromadzenie produktów turystycznych po selekcji (pod względem walorów, spójności produktu z tożsamością regionu, możliwości wykorzystania przez branżę) w regionach.
- Rekomendowane sposoby zbierania danych:
- Mailing - wysyłanie pism i kart zgłoszeniowych,
- Ogłoszenie prasowe -informacja o BPT – podanie celu, korzyści oraz adres strony z której można będzie ściągnąć kartę zgłoszeniową (ankietę)
- Strona www POT - informacja, karta zgłoszeniowa
- Bezpośredni - targi, imprezy promocyjne itp.
- Zgłoszenia za pośrednictwem biur turystycznych oraz organizacji turystycznych (PTTK, ROT-y, LOT-y, stowarzyszenia)
- Telemarketing- przeszkoleni studenci, stażyści.
Główne okazje do wykorzystania BPT:
- Kampania reklamowa i promocyjna POT nastawiona na promocję turystyki krajowej,
- Wzbogacanie oferty podstawowej hoteli (nocleg, gastronomia) poprzez oferowanie dodatkowych atrakcji turystycznych np.
- rejs żaglowcem,
- program weekendowy np. spływ kajakowy.
- Wzrost popularności sprzedaży pełnych pakietów turystycznych, czyli ofert, które oprócz zakwaterowania i wyżywienia zawierają dodatkowo liczne atrakcje i programy,
- Dostępność i zaawansowanie technologiczne systemów i narzędzi do przechowywania, przetwarzania i udostępniania danych.
Zagrożenia:
- Nieufność i obawa organizatorów turystyki w stosunku do inicjatyw „odgórnych”,
- Aktualizacja danych – brak odpowiedniej motywacji ze strony operatorów i organizatorów turystyki do bieżącego reagowania na zmiany,
- Ograniczony dostęp do podstawowych środków komunikacji w niektórych częściach kraju,
- Stosunkowo wysokie koszty fazy uruchamiania i wdrożenia BPT, istnieje m.in. konieczność przeprowadzania pre-testu, pilotażu, zakup koniecznych narzędzi (bazy danych),
- Problem z ustaleniem jasnych i wyraźnych kryteriów w stosunku do oceny i selekcji produktów wyróżnianych.
ETAPY BUDOWY BANKU PRODUKTÓW TURYSTYCZNYCH
Realizacja programu „Bank Produktów Turystycznych” powinna nastąpić wg. ściśle skoordynowanych i zaplanowanych etapów. Punktem wyjścia jest jasne określenie idei, szczegółowe zaplanowanie koncepcji BPT oraz organizacja systemu zbierania i gromadzenia informacji, ich przetwarzania i udostępniania. Określenie zasad promowania i wyróżniania najlepszych produktów stanowić będzie przedmiot dalszych prac.
ETAPY PROCESU:
- Etap 1 – opracowanie koncepcji i metodologii zbierania danych, zakres i forma narzędzi poboru danych (karta zgłoszeniowa),
- Etap 2 – proces pilotażu czyli zbierania i gromadzenia informacji,
- Etap 3 – przygotowanie ostatecznej koncepcji metodologii, formy i narzędzi gromadzenia i przetwarzania rekordów,
- Etap 4 – zbieranie i gromadzenie formularzy kart zgłoszeniowych ( w formie elektronicznej i drukowanej) we współpracy z ROT-ami i UM.
- Etap 5 – opracowanie systemu udostępniania i promocji produktów z BPT (internet, książka, CD),
- Etap 6 – opracowanie systemu aktualizacji i weryfikacji danych,
- Etap 7 – przygotowanie do wydania zawartości BPT w formie książkowej,
- Etap 8 – opracowanie systemu oceny produktów i wyboru jako produktów najlepszych w poszczególnych kategoriach.

