Warszawa najlepszą destynacją MICE & Leisure w Europie
Międzynarodowa organizacja European Best Destinations (EBD) uznała Warszawę za miasto najlepiej łączące w Europie turystykę biznesową (MICE) z wypoczynkową (leisure).

Warszawa zyskała uznanie za rekordowy wzrost sektora turystycznego w ostatnich latach, w tym wzrost udziału turystyki w PKB miasta, nowoczesną infrastrukturę, dbałość o zrównoważony rozwój oraz obecność globalnych marek. W ocenie specjalistów EBD dużym atutem miasta jest również doskonały stosunek jakości do ceny, rozwój urbanistyczny, symbolizowany najdynamiczniej rosnącym skylinem Europy oraz wysoki poziom bezpieczeństwa.
- Tytuł „Best European Capital of MICE & Leisure 2026” potwierdza mocną pozycję Warszawy na arenie międzynarodowej oraz jej konkurencyjność w organizacji wydarzeń biznesowych. Stwarza szanse na pozyskanie kolejnych konferencji, co przełoży się na dalsze wymierne korzyści ekonomiczne – od wzrostu obłożenia hoteli, poprzez powstawanie nowych miejsc pracy, po rozwój usług dla gości. Nagroda potwierdza markę stolicy Polski, w której można zarówno efektywnie pracować, tworzyć nowe idee, jak i atrakcyjnie spędzać czas wolny, korzystając z bogatej oferty kulturalnej i gastronomicznej - powiedział prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski.
Turyści zagraniczni odwiedzający Warszawę doceniają wysoki standard hoteli i restauracji, korzystny stosunek jakości do ceny oraz coraz liczniejsze wyróżnienia kulinarne, w tym rekomendacje przewodnika Michelin. Chwalą również bezpieczeństwo, czystość miasta i coraz bardziej ekologiczny transport publiczny, ułatwiający poruszanie się po stolicy. Dużym atutem jest też dobra dostępność lotnicza i kolejowa oraz drogowa.
- Rynki Bliskiego Wschodu mają coraz większy potencjał rozwojowy dla warszawskiej turystyki. Nie bez znaczenia jest zatem fakt, że trofeum to otrzymaliśmy w Rijadzie, z którego Warszawa jest łatwo dostępna dzięki bezpośredniemu połączeniu, otwartemu przed rokiem przez PLL LOT. Tytuł potwierdza również, że współdziałanie samorządu miasta i Warszawskiej Organizacji Turystycznej w zakresie planowania rozwoju sektora turystycznego oraz promocji Warszawy jako destynacji turystycznej, stanowi skuteczną drogę wzmacniającą turystyczną markę stolicy − dodał Paweł Moras, dyrektor Stołecznego Biura Turystyki.
Turystyka w Warszawie
Z raportu „Turystyka w Warszawie” wynika, że turyści, którzy przyjeżdżają do Warszawy w celach biznesowych (zwłaszcza z zagranicy) wydają zdecydowanie więcej niż pozostali. Przemysł spotkań stanowi zatem jeden z kluczowych filarów warszawskiej turystyki, przyczynia się także do równomiernego obłożenia obiektów usługowych w ciągu całego roku.
Raport podkreśla istotne znaczenie turystyki dla gospodarki miasta. W 2023 roku wydatki turystów osiągnęły poziom 12,2 mld zł, a wpływy do budżetu Warszawy 497 mln zł, co oznacza wzrost o 267 proc. w porównaniu z rokiem 2019, sprzed pandemii. Szacuje się, że wkład gospodarki turystycznej w PKB miasta wyniósł 34 mld zł, stanowiąc ok. 7,3 proc. PKB stolicy. Turystyka generuje również znaczącą liczbę miejsc pracy – w branżach związanych z obsługą ruchu turystycznego zatrudnionych jest ponad 92 tys. osób.

