en
en
Kontakt

Debata ekspertów "Między dziedzictwem a przyszłością" we Wrocławiu

Jak łączyć historyczne dziedzictwo architektoniczne z nowoczesnością? Jak nowe hotele z segmentu premium wpływają na artakcyjność destynacji MICE? W jaki sposób pogodzić troskę o środowisko z rosnącymi oczekiwaniami gości hotelowych?  O tym rozmawiali eksperci podczas debaty zorganizowanej w Mövenpick Grand Hotel Wrocław - nowym hotelu w stolicy Dolnego Śląska. Biuro Spotkań i Wydarzeń POT było reprezentowane przez jego kierowniczkę - Anetę Książek. 

poland-convention-bureau-polska-organizacja-turystyczna-debata-wroclaw.jpg

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele Grupy Accor, inwestora i dewelopera Rafin, Poland Convention Bureau w Polskiej Organizacji Turystycznej, biura projektowego MIXD oraz dziennikarze z Polski i zagranicy. Spotkanie prowadził podróżnik i dziennikarz Paweł Kunz, a jego celem była wspólna refleksja nad tym, jak rozwijać nowoczesne hotelarstwo w harmonii z lokalną historią, kulturą i przestrzenią miejską.

Mövenpick Grand Hotel Wrocław, otwarty w marcu, to już drugi hotel tej marki  premiumw Polsce, należącej do globalnej sieci obejmującej ponad 120 lokalizacji w 35 krajach, która dynamicznie rozwija się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Nowy wrocławski obiekt to kontynuacja bogatej historii budynku, znanego przed wojną jako Hotel du Nord i Grand. Inwestycja ta znacząco wzmacnia pozycję Wrocławia i całego Dolnego Śląska, oferując nowe możliwości dla organizacji wydarzeń biznesowych, spotkań i wyjazdów motywacyjnych, jednocześnie podnosząc prestiż regionu.

To podejście do projektowania doświadczeń – nie tylko przestrzeni – było jednym z kluczowych tematów debaty. Jak zauważyła Małgorzata Miernik, Design and Technical Director Poland and Baltics w Grupie Accor: w Mövenpick codzienne rytuały nawiązujące do szwajcarskiej doskonałości gastronomicznej i cukierniczej, takie jak Chocolate Hour, budują tożsamość marki i czynią każdy pobyt wyjątkowym doświadczeniem. Goście nie szukają już tylko noclegu – oczekują historii, momentów, autentycznych emocji i zrównoważonych wyborów. Coraz większą rolę odgrywa tzw. guest experience, budowane przez małe rytuały, lokalne akcenty i przemyślany design. To poprzez nie chcemy opowiadać historie, nie tylko estetyczne, ale głęboko zanurzone w lokalnym kontekście. To możliwe dzięki współpracy z partnerami, którzy rozumieją specyfikę branży hotelowej i potrafią połączyć kreatywność z precyzją wykonania.

Zrównoważony rozwój to jeden z filarów marki Mövenpick, która od 2017 roku jest uznawana przez Green Globe za najbardziej ekologiczną sieć hotelarską na świecie. W przypadku wrocławskiego obiektu wysoka jakość usług łączy się z poszanowaniem historii – zarówno w skali budynku, jak i projektu. Jak podkreślali eksperci, takie podejście jest istotne z perspektywy zrównoważonego rozwoju oraz doskonałości architektonicznej.

debata-w-we-wroclawiu-Pawel-Kunz-maggorzata-Miernik-Grzegorz-Rojek-Piotr-Kalinowski-Aneta-ksiazek-polandcvb-movenpick-grand-wroclaw

Design i dziedzictwo to tylko część układanki – nowoczesne hotele muszą odpowiadać na potrzeby dynamicznie rozwijającego się rynku spotkań i miejskiej turystyki. Dlatego hotel, zlokalizowany w ścisłym centrum miasta, to również nowe możliwości dla branży MICE i turystyki premium.

Aneta Książek, kierownik Biura Spotkań i Wydarzeń – Poland Convention Bureau w Polskiej Organizacji Turystycznej, zauważyła: Wrocław, obok Warszawy i Krakowa, to jedna z trzech najważniejszych lokalizacji dla rynku spotkań w Polsce według raportu ICCA „Globe Watch Business Analytics – 2024 Country & City Rankings". W 2024 roku miasto odwiedziło rekordowe 6,6 mln turystów. Planiści wydarzeń szukają dziś miejsc, które spełniają standardy ESG i oferują coś więcej niż powierzchnię konferencyjną – liczy się atmosfera miejsca, autentyczność i odpowiedzialność społeczna obiektu. Strategia Wrocławia do 2030 roku zakłada rozwój w oparciu o jakość życia, zrównoważony rozwój i innowacje.

Przeczytaj również:

Po stronie inwestorów, realizacja tego typu założeń oznacza duże wyzwania technologiczne i konserwatorskie – o czym przekonywał Grzegorz Rojek, prezes zarządu Grand Hotel: po wojnie z tego budynku pozostały jedynie zewnętrzne ściany. Wszystkie secesyjne detale zostały zniszczone. Odnowienie hotelu zajęło nam ponad siedem lat. Naszym celem było nie tylko odtworzenie bryły, ale przede wszystkim przywrócenie ducha miejsca i połączenie go z wysokimi standardami marki. Współczesne inwestycje w hotelarstwo coraz częściej wybierają drogę rewitalizacji – nie tylko z powodów estetycznych czy lokalizacyjnych, ale ze względu na rosnącą wartość autentyczności. Goście oczekują dziś miejsc z duszą, a nie anonimowych przestrzeni. Odrestaurowanie ponad stuletniego budynku w sercu Wrocławia było więc nie tylko decyzją biznesową, ale również ukłonem w stronę historii i tożsamości miasta.

Debata-ekspercka-Movenpick-Grand- Hotel-Wroclaw-2025-06-05.jpg

Dobrze zaprojektowane wnętrza muszą dziś opowiadać historię – zarówno marki, jak i miejsca, w którym się znajdują. W przypadku Mövenpick Grand Hotel Wrocław tę rolę odegrała pracownia MIXD, znana z licznych nagradzanych projektów hotelowych realizowanych w Polsce i zagranicą. Piotr Kalinowski, CEO i dyrektor artystyczny pracowni, podkreślił, że inspiracją były nie tylko archiwalne zdjęcia i detale secesyjne, ale także dziedzictwo kulinarne marki hotelowej.

Zestawiliśmy elegancję polskiego art deco z nowoczesnym funkcjonalizmem oraz odniesieniami do estetyki paryskich kawiarni i hoteli z początków XX wieku. W palecie dominują odcienie kawy, czekolady i szampana. Projekt wnętrz nie tylko ma przyciągać wzrok, ale przede wszystkim wprowadzać gości w stan komfortu, spokoju i wyciszenia – wyjaśnił KalinowskiDesign przestał być dodatkiem – ma angażować zmysły, budować narrację i sprawiać, że każdy moment pobytu zapada w pamięć. Architektura hoteli premium zmierza dziś w stronę harmonii – nie tylko między formą a funkcją, ale także między przeszłością a przyszłością. Projektując wnętrza Mövenpick Grand Hotel Wrocław, zależało nam, by subtelnie nawiązywały do oryginalnego wystroju, jednocześnie odpowiadając na współczesne oczekiwania estetyczne i technologiczne.

debata-architektura-przyszlosci-Movenpick-Grand-Hotel-Wroclaw.jpg

Eksperci zgodnie zauważają, że współczesny hotel to nie tylko miejsce na nocleg, lecz przestrzeń, która oferuje wyjątkowe doświadczenia, inspirujący design i wyraźnie określone wartości. Mövenpick Grand Hotel Wrocław, dysponujący 179 pokojami, strefą wellness, bogatą ofertą kulinarną oraz nowoczesnym zapleczem konferencyjnym, wzmacnia pozycję Dolnego Śląska jako atrakcyjnego kierunku turystyki premium.

Z perspektywy organizatorów wydarzeń i podróży motywacyjnych, nowy hotel znacząco podnosi konkurencyjność Wrocławia jako prestiżowej destynacji MICE w Europie.

źródło: informacja prasowa: oprac. Jarosław Marciuk; Fot. lubiepodroze.eu, Paweł Jakubowski; #wroclawthemiceplace #eventprofsPL #PolandCVB 

Rolka na Instagramie  PolandCvB • Events • Hotels • Venues • Destinations in Poland

Obejrzyj wideo relację na Instagramie Poland Convention Bureau.

Jakie znaczenie dla turystyki Wrocławia i regionu mają obiekty takie, jak ten, w którym się właśnie znajdujemy?

  • Hotele i obiekty takie jak ten mają ogromne znaczenie dla pozycji Wrocławia jako nowoczesnej destynacji dla przemysłu spotkań i turystów, którzy stawiają na jakość i wygodę.
  • Działając 25 lat w branży, obserwuję, jak miasta przekształcają się w profesjonalne i konkurencyjne ośrodki spotkań. Dziś Wrocław, obok Warszawy i Krakowa, został wymieniony jako trzecia kluczowa lokalizacja w Polsce według raportu ICCA 2025, który stanowi mapę drogową dla organizatorów spotkań stowarzyszeniowych na świecie.
  • Planiści spotkań i meeting ownetrzy zwracają uwagę na masę czynników przy wyborze miejsca na swoje spotkanie i wydarzenie, już nie tylko dostępność komunikacyjna i cena się liczy. Liczą się miejsca atrakcyjne turystycznie, autentyczne, mogące pochwalić się lokalną kulturą i charakterem. Work life balance staje się coraz bardziej popularnym trendem również w odniesieniu do branży spotkań. Dlatego tak ważna staje się oferta dodatkowa, zarówno propozycji hotelu, jak i atrakcji miasta czy regionu. Często to właśnie ona definiuje wybór ostatecznego miejsca na konferencję, event czy inne spotkanie biznesowe.

Jak rozwija się turystyka w regionie i Wrocławiu - czym przyciąga turystów?

  • W 2024 roku Wrocław przyciągnął rekordową liczbę turystów - aż 6,6 miliona osób odwiedziło stolicę Dolnego Śląska. To wzrost o 600 tysięcy w porównaniu do roku poprzedniego. Dynamiczny rozwój turystyki potwierdza pozycję miasta jako jednej z najchętniej wybieranych destynacji w Polsce.
  • Wrocław miastem mądrym, pięknym, zasobnym - miastem, które jednoczy i inspiruje - taka misja miasta zapisana jest w strategii do 2030. Miasto w swoim myśleniu i działaniu może sięgać po wartości, które zarówno szanują przeszłość, jak i nadają się do kształtowania przyszłości. O tym właśnie mówią mądrość, piękno i zasobność. Takie wartości poszukują też dziś świadomi turyści.
  • W większości Polskie miasta i jego mieszkańcy nie zostali narażeni na uciążliwości związane z turystyką masową (over tourism). Balans jest ważny. Przystąpienie Wrocławia do Global Destination Sustainability Index w 2025 r. potwierdza, że miasto nie tylko inwestuje w infrastrukturę, ale też wdraża globalne standardy zrównoważonego rozwoju. Z kolei audyt kulinarny Michelin, którego partnerem jest Polska Organizacja Turystyczna, świadczy o rosnącym znaczeniu turystyki kulinarnej i jakościowej.

Co dzisiaj ma do zaoferowania Dolny Śląsk, jak i cała Polska dla turystów i biznesu?

  • Polska przyciąga turystów autentycznością, gościnnością i coraz wyższą jakością usług.
  • Dolny Śląsk i Polska są dziś dobrze przygotowane, by odpowiadać na potrzeby zarówno turystyki, jak i biznesu.
  • Wrocław, jako stolica regionu, to dziś nie tylko kulturalne i turystyczne centrum, ale również silny ośrodek gospodarczy, siedziba licznych międzynarodowych korporacji. Koreańczycy stworzyli tu największe centrum rozwojowe poza własnym krajem. Stajemy się ich bramą do Europy, a jednocześnie partnerem w rozwoju przełomowych technologii, szczególnie w sektorze automotive i produkcji baterii do pojazdów elektrycznych. Formalnie we Wrocławiu mieszka 1,5 tysiąca Koreańczyków, ale nieoficjalnie szacunki sięgają 5 tysięcy osób.
  • To właśnie z myślą o tej rosnącej roli miasta na arenie międzynarodowej pod koniec 2023 roku uruchomiono bezpośrednie połączenie lotnicze PLL LOT z Wrocławia do Seulu. To pierwsze połączenie międzykontynentalne z wrocławskiego portu.
  • Fakt, że region przyciąga tylu inwestorów oraz podróżnych, stymuluje rozwój regionu.
  • Dolny Śląsk przyciąga swoją różnorodnością - od malowniczych krajobrazów i zabytków, przez dynamicznie rozwijające się miasta, po nowoczesną infrastrukturę hotelową i konferencyjną. 

aneta-ksiazek-polska-organizacja-turystyczna-poland-convention-bureau.jpg

Do góry