en
en
Kontakt

Zakończył się cykl szkoleń i warsztatów.

szkolenie2.jpg

Głównym ich celem było przekazanie uczestnikom informacji umożliwiających nawiązanie skutecznej i trwałej współpracy z przedstawicielami Chin, Indii i Japonii (branża turystyczna), przygotowanie uczestników do przyjmowania turystów z tych krajów, zachęcenie do tworzenia narzędzi komunikacji B2B w wersjach na w/w rynki.
Grupę docelową jaką określono w tym projekcie, stanowili przedstawiciele branży turystycznej w tym m.in.:

  • Podmioty zrzeszone w Regionalnych oraz Lokalnych Organizacjach Turystycznych
  • Przedstawiciele ROT i LOT
  • Przedstawiciele administracji samorządowej
  • Stowarzyszenia (hotelarze, restauratorzy, przewodnicy turystyczni, touroperatorzy)

Cykl warsztatów w 2014 r. stanowił kontynuację projektu o charakterze szkoleniowym przeprowadzonym w 2013 roku. Zadaniem szkoleń było przekazanie uczestnikom kompendium wiedzy dot. w/w rynków, natomiast celem warsztatów była weryfikacja wiedzy teoretycznej oraz możliwość zastosowania jej w praktyce. Podczas warsztatów wykorzystano techniki i metody aktywizujące uczestników: quiz, ćwiczenia, praca w grupach. Dodatkowym atutem była obecność rodowitego przedstawiciela rynku, którego dotyczyły warsztaty. Uczestnicy mieli możliwość weryfikacji swoich pomysłów i wszelkich wątpliwości z osobą, która najlepiej zna i rozumie potrzeby swoich rodaków.

szkolenie3.jpg


Podczas warsztatów uczestnicy mogli odkryć realne, gospodarcze korzyści dla rynku turystycznego jakie niesie ruch turystyczny z krajów azjatyckich. Prowadzący warsztaty dzięki wcześniejszym badaniom, ściśle określili powody zainteresowania uczestnictwem w warsztatach przez zgłaszających się. Były to:

  1. Przekonanie o tym, że główną siłą napędową wyraźnego ożywienia sektora turystycznego i hotelarskiego w najbliższych latach będą rynki wschodzące (Azja, Bliski Wschód).
  2. Świadomość, że tylko kompleksowa obsługa dostosowana do specyficznych potrzeb wymagających turystów z Chin, Japonii oraz Indii umożliwi stały wzrost zainteresowania oraz zwiększy liczbę turystów z ww. rynków w naszym kraju.
  3. Chęć kontynuacji i potrzebę pogłębiania wiedzy po zeszłorocznych szkoleniach
  4. Potrzeba wytworzenia pewnego rodzaju mody na odwiedzanie Polski, stworzenie szerokiego wachlarza ofert turystycznych promujących różnorodne atrakcyjne turystycznie miejsca, aby Polska nie była kojarzona główne przez pryzmat Oświęcimia.
  5. Poszukiwanie odpowiedzi na pytania: czego oczekuje chiński, japoński, indyjski turysta? Jakie ma wymagania odnośnie środków transportu, bazy noclegowej, wyżywienia? Jakie miejsca w Polsce mogą okazać się atrakcyjne dla turystów azjatyckich, a które ich na pewno nie zainteresują i dlaczego? Jak skutecznie promować swoje oferty w Chinach?

W warsztatach ponad połowę uczestników tworzyły podmioty zrzeszone w Regionalnych oraz Lokalnych Organizacjach Turystycznych, czyli podmioty o największym potencjale obsługi ruchu turystycznego, planowania go i promowania Polski wśród turystów z rynków objętych projektem. Fakt, że właśnie te osoby, które mogą wykorzystać zdobywaną podczas szkoleń wiedzę w praktyce, coraz chętniej zapisują się na warsztaty, świadczył o tym, że pracownicy tej branży dostrzegają konieczność rozwoju własnych umiejętności, chcą się szkolić i widzą rosnący potencjał turystyki z rynków azjatyckich.

Szkolenia i warsztaty pokazały także rzeczy na które planując pobyt gości z Azji, powinniśmy zwrócić uwagę. Turyści z rynków azjatyckich oczekują zazwyczaj standardów wyższych niż ma to miejsce w przypadku przeciętnych europejskich odwiedzających. Duże znaczenie mają liczba gwiazdek w hotelach, profesjonalna obsługa i specjalne podejście. Standard pokoi oraz obsługi w hotelach 4 i 5 gwiazdkowych na terenie Polski jest bardzo zróżnicowany.
W wyniku dialogu z uczestnikami, podczas warsztatów jednym z pomysłów były np. badania jakości obsługi klienta azjatyckiego (nocleg, wyżywienie, serwis-obsługa). Na podstawie diagnozy Polska Organizacja Turystyczna mogła by honorować obiekty dostosowane do obsługi azjatyckich turystów certyfikatem lub znakiem jakości. W efekcie podejmowanych działań można by stworzyć mapę z obiektami noclegowymi na terenie Polski polecanymi przez Polską Organizację Turystyczną dla konkretnego rynku z Azji.

Innym pomysłem okazało się stworzenie vademecum dla hotelarzy i restauratorów pod auspicjami Polskiej Organizacji Turystycznej dotyczącego specyficznych wymogów klientów azjatyckich, ujmującego w sposób kompleksowy wytyczne, najważniejsze zasady, jakimi należy się kierować podczas obsługi klienta z Azji, zbioru dobrych praktyk związanych z przyjmowaniem turystów z rynków chińskiego, indyjskiego i japońskiego, czy też przykładowe menu dostosowane do potrzeb i wymagań turystów przyjeżdżających z tych krajów. Vademecum to pozwoliłoby utrzymać wysokie standardy, a także zwiększyłoby liczbę obiektów gotowych na przyjęcie takich turystów.

W imieniu Polskiej Organizacji Turystycznej chcieliśmy serdecznie podziękować za tak kreatywne i rozwojowe propozycję jakie otrzymaliśmy od uczestników szkoleń. Jedna z sugestii już została zrealizowana. Turyści z rynków chińskiego, japońskiego i indyjskiego cenią sobie odwiedzanie miejsc popularnych wśród ich rodzimych celebrytów. Dużo chętniej odwiedzają kraje, w których nakręcony został film w ich języku, najlepiej z udziałem gwiazd kina azjatyckiego/indyjskiego. Dobrym pomysłem i strzałem w dziesiątkę okazało się dlatego dla Polski zaproszenie kina Bollywood i nakręcenie filmu (KICK) w Warszawie. Nagłośnienie tego typu działań przez media, to naturalny lep aby przyciągnąć do naszego kraju kolejnych reżyserów i producentów filmowych z rynków objętych kampanią „Lubię Polskę".

Cieszy nas fakt deklaracji przez uczestników zadowolenia z naszych szkoleń i warsztatów. Na podstawie ankiet po szkoleniach okazało się ,że ponad 98% uczestników szkoleń w 2013 r. określiła je mianem interesujących i spełniających ich oczekiwania, zaś 97% poleciłoby je swoim znajomym. Badania zrobione zaś po warsztatach w 2014 r. wykazały, że 86% wszystkich uczestników ocenia przekazaną wiedzę praktyczną za przydatną, która w 90% spełniła ich oczekiwania.

Do góry