Wspólna promocja w ramach Grupy Wyszehradzkiej
W dniach 26-27.03.2008 r. w Pradze odbyło się plenarne posiedzenie Grupy Wyszehradzkiej. Podczas pierwszego dnia omówiono plan zadań określonych do realizacji w 2008 r.
Wśród zadań tych znalazły się:
zadania realizowane przez Czech Tourism:
- Aktualizacja stron www.european-quuartet.com
- Road show w USA,
- Program edukacyjny dla amerykańskiej branży,
- Produkcja mapy V-4
działania, za które odpowiadać będzie Słowacka Narodowa Organizacja Turystyczna:
- film promocyjny o regionie
- udział w targach ITB Asia Singapur
- workshopy w Krasnojarsku i Rostowie nad Donem,
zadania Węgierskiej Organizacji Turystycznej:
.- Study Tour z Rosji,
- udział w Tragach turystycznych CITM w Szanghaju
Polska Organizacja Turystyczna zrealizuje :
- udział w targach JATA w Tokio,
- workshop dla branży regionu V-4
W dniu 27.03.2008 r. ministrowie państw Grupy Wyszehradzkiej odpowiedzialni za turystykę podpisali Protokół o współpracy uwzględniający powyższe kwestie. Ministerstwo Sportu i Turystyki Rzeczpospolitej Polskiej reprezentowała Podsekretarz Stanu Pani Katarzyna Sobierajska, Ministerstwo Samorządu Lokalnego i Rozwoju Regionalnego Republiki Wegierskiej – Sekretarz Stanu Miklos Kovacs, Ministerstwo Gospodarki Republiki Słowackiej – Sekretarz Stanu Ivan Rybarik i Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Republiki Czeskiej - Wiceminister Jiri Vackar
Należy podkreślić, że wszyscy uczestnicy grupy V-4 w szczególny sposób cenią sobie możliwość współpracy w ramach tej grupy. Wspólna intensyfikacja działań promocyjnych na rynkach zamorskich (USA, Japonia, Chiny) owocuje korzystnym synergicznym efektem marketingowym. Należy tylko wspomnieć, że na rynku japońskim działania w ramach grupy V-4 wspomogły między innymi proces tworzenia ośrodka POT w Tokio, zaś na rynku chińskim, gdzie POT nie ma swojego ośrodka, umożliwiają przeprowadzenie skutecznych akcji promujących Polskę. Ponadto, co niezmiernie istotne, wspólne działania umożliwiają nawiązanie bezpośrednich, handlowych kontaktów przedstawicieli polskiej branży z zagranicznymi partnerami, a w efekcie - zwiększenie liczby polskich ofert w katalogach zagranicznych touroperatorów.
Badania statystyczne wskazują na zwiększenie liczby turystów odwiedzających region V-4, w tym także Polski. Mieszkańcy USA, Japonii, a zwłaszcza dynamicznie się rozwijającego rynku chińskiego, są bardzo aktywni turystycznie stanowią zatem ogromny potencjał dla ruchu przyjazdowego do regionu V-4.
Współpraca narodowych organizacji turystycznych i administracji rządowej powoduje, że wspólne działania nie ograniczają się tylko do promocji, ale pozwalają umacniać wspólne stanowiska wobec ważnych kwestii dotyczących turystyki na arenie międzynarodowej.