Kongres Francuskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Turystycznych
W dniach 22 – 25 października w Gdańsku odbędzie się 12 Kongres Stowarzyszenia Dziennikarzy Turystycznych AJT (Assotiation des Journalistes de Tourisme z Francji. Jest to pierwszy kongres tego stowarzyszenia, który odbędzie się w Europie Centralnej.
80 dziennikarzy, przedstawicieli największych wydawnictw rynku francuskiego spędzi w Gdańsku i na Pomorzu trzy dni, w czasie których zapoznają się z potencjałem turystycznym miasta i regionu. W programie przewidziano walne obrady stowarzyszenia, prezentację oferty turystycznej Gdańska, kandydata na Europejską Stolicę Kultury w 2016 roku – jego dziedzictwa kulturowego, historii, zabytków, bazy hotelowej i gastronomicznej oraz elementów symbolicznych dla miasta – legendy Solidarności i szlaku bursztynowego.
Jeden dzień przeznaczony zostanie na promocję najcenniejszych zabytków Pomorza – dziennikarze zwiedzą Zamek w Malborku i obejrzą turniej bractw rycerskich w Gniewie. Ważnym punktem programu będzie także kilkugodzinny pobyt w Sopocie. Zwieńczeniem kongresu będzie uroczysta Gala w Dworze Artusa z pokazem mody i biżuterii z bursztynu, w której uczestniczyć będą władze Gdańska, województwa pomorskiego i Polskiej Organizacji Turystycznej.
Pomysł zorganizowania Kongresu AJT w Polsce wypłynął z inicjatywy Polskiego Ośrodka Informacji Turystycznej w Paryżu, który od wielu lat utrzymuje kontakt z AJT, promuje wśród jego członków Polskę oraz namawia do popularyzowania naszego kraju na francuskim rynku czytelniczym.
Decyzja o zorganizowaniu Kongresu w Gdańsku podjęta została przez Zarząd AJT 19 marca 2009 r. Realizacja tej inicjatywy możliwa była dzięki Miastu Gdańsk, które entuzjastycznie podeszło do projektu i wyraziło gotowość przyjęcia dziennikarzy. Ważnym elementem było także wsparcie Polskich Linii Lotniczych LOT, których czarterem dziennikarze podróżować będą z Paryża. Partnerami projektu są także Lotnisko im. Lecha Walęsy w Gdańsku, Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna oraz Miasto Sopot.
Konkurentem Gdańska, ubiegającym się o przyjęcie dziennikarzyw 2009 roku była Barcelona. W tej perspektywie wybór Gdańska na miejsce kongresu jest wyrazem zainteresowania dziennikarzy francuskich Polską jako krajem wartym odkrycia i popularyzacji wśród publiczności francuskiej a jednocześnie wyrazem zaufania dla polskich partnerów. Dla Gdańska kongres jest wyjątkową okazją efektywnej promocji za granicą, dającą szansę na pozyskanie wielu publikacji, a w perspektywie kandydatury do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury – skutecznym sposobem na kształtowanie opinii publicznej, tak w kraju, jak i zagranicą.
Kongresy AJT organizowane są rokrocznie, naprzemiennie za granicą i na terenie Francji. Ich celem jest przybliżenie dziennikarzom najciekawszych pod względem turystycznym regionów a poprzez to, wzrost zainteresowania czytelników rynku francuskiego daną destynacją.
Stowarzyszenie Dziennikarzy Turystycznych AJT powstało w 1997 roku z połączenia dwóch francuskich stowarzyszeń dziennikarskich: APJT – Stowarzyszenia Profesjonalnego Dziennikarzy Turystycznych i AJP – Stowarzyszenia Dziennikarzy Plenerowych.
Stowarzyszenie liczy 180 dziennikarzy, którzy, aby zostać członkiem stowarzyszenia spełniać muszą dwa obowiązkowe kryteria: być dziennikarzem zawodowym (posiadać legitymację prasową) i regularnie publikować teksty o tematyce turystycznej. Członkowie stowarzyszenia AJT są dziennikarzami reprezentującymi wszystkie media istniejące na rynku francuskicm: prasę dla szerokiej publiczności, prasę ekonomiczną, zawodową, specjalistyczną, jak również radio, telewizję i internet. Członkami Stowarzyszenia AJT są przedstawiciele różnych szczebli i specjalizacji tego zawodu: redaktorzy naczelni, reporterzy – fotografowie i szefowie rubryk, jak również dziennikarze niezależni. Prezesem Stowarzyszenia AJT jest Pan Bruno COURTIN, Redaktor Naczelny tygodnika Hôtel Restau Hebdo.
Wśród członków znajdują się dziennikarze takich wydawnictw jak:
Le Figaro, Le Monde, Gala, Femme Actuelle, L’Express, Le Point,
La Tribune, Nouvel Observateur.
Organizatorzy kongresu:
Miasto Gdańsk, Polska Organizacja Turystyczna
Partnerzy kongresu:
Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna, Miasto Sopot, Scandic Gdańsk, Gdański Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy, Polskie Linie Lotnicze LOT, Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, Browar Amber, ZPC Bałtyk, Toorank Polska S.A.